دسترسی سریع

ملی بیشتر

پیروزبخت:

واحدهای تولید ماسک مشمول استاندارد تشویقی می شوند

رئیس سازمان ملی استاندارد تولید ماسک را مشمول استاندارد تشویقی عنوان کرد و به طرح این موضوع پرداخت که برای دریافت آن واحد تولیدی یا سازمان و دستگاه مربوطه آن باید درخواست ارائه کنند.

به گزارش روابط عمومی استاندارد، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در برنامه صبح و گفتگو درباره بررسی استاندارد اقلام بهداشتی همچون ماسک در دوران شیوع کرونا گفت: الان شرایط ویژه ای داریم و نمی توانیم با فرایندهایی که قبلا دنبال می کردیم، کارها را دنبال کنیم. سازمان استاندارد هم در کارهای خودش تغییراتی به این منظور اعمال کرده است. 

وی افزود: درباره اقلامی که مرتبط با بیماری کروناست همچون ماسک تمرکز ویژه ای کرده ایم، قبلا فقط یک نوع از ماسک سه لایه مشمول استاندارد اجباری بود. ماسکی که مربوط به عمل جراحی می شد. 


*استاندارد تشویقی برای ماسک

پیروز بخت خاطر نشان کرد: الان ماسک ها مشمول استاندارد تشویقی هستند و تولیدکننده باید در خواست کند یا اینکه دستگاه رابط با آن چنین درخواستی را ارائه کند. [اشاره به درخواست برای دریافت استاندارد.]

وی در واکنش به نقدی که شرکت های تولیدی ماسک زیاد هستند و همه آنها از سازمان استاندارد مجوز ندارند، گفت: وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه ذیربط به کار آنها نظارت می کند. البته این وزارتخانه همچون سازمان استاندارد نشانی برای این منظور ندارد اما کنترل دارد. مگر اینکه واحدهای غیر قانونی یا اصطلاحا «زیرپله ای» اقدام به تولید ماسک کنند.


*وزارت بهداشت ناظر بر واحدهای تولیدی

رئیس سازمان ملی استاندارد سپس گفت: واحدهای تولیدی که از وزارت بهداشت مجوز فعالیت دارند حتما کنترل می شوند. 

پیروز بخت در پاسخ به سوالی درباره اینکه سازمان استاندارد می تواند واحدهای عرضه ماسک را نظارت کند و برای این منظور بازدید ضربتی انجام دهد هم این طور گفت: وظیفه سازمان استاندارد بازدید ضربتی نیست. وظیفه این سازمان در مواردی است که استاندارد آن کالا اجباری باشد همچون لبنیات؛ البته سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و... می توانند گشت ضربتی داشته باشند و سازمان استاندارد هم به طور مشترک در گشت هایی با این مجموعه ها مشارکت داشته است. 
در بخش دیگری رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: الان به خاطر کمبود در بخش تولید ماسک واحدهایی به صورت خانگی اقدام به تولید ماسک می کنند. 


*خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا در مراحل دریافت تاییدیه

پیروز بخت در پاسخ به سوالی درباره خبر تولید کوییک اس در مجموعه خودروسازی سایپا گفت: تا زمانی که خودرویی تاییدیه های ۸۵ گانه استاندارد را اخذ نکرده باشد نمی تواند وارد بازار شود. در مورد این خودرو هم در مراحل آخر این تاییدیه است و از ابتدا در جریان تولید این خودرو بودیم.

وی درباره خودروی تازه تولید شده دیگری در مجموعه ایران خودرو هم گفت: در مورد این خودرو هم در جریان تولیدش بودیم، روی اسناد و مدارک و مراحل آزمایشگاهی آن کار شده است. این خودرو مشکلی نداشته است و بعد از اینکه تاییدیه قطعی آن صادر شد به مردم اطلاع رسانی می شود. 


*صحت سنجی و اصالت سنجی رکن اساسی در استاندارد

وی در واکنش به نقد دیگری به طرح این موضوع پرداخت که بعد از اینکه اسناد را واحدهای تولیدی که کالایی تولید کرده اند تحویل گرفتیم تا اصالت سنجی و راستی آزمایی نکنیم به آن گواهی استاندارد داده نمی شود. اگر واحد تولیدی به صرف اسناد ادعایی انجام داد مبنی بر اینکه کالایی تولید کرده آن را قبول نمی کنیم و این گونه نیست که با یک سند ارائه شده به سازمان ملی استاندارد آن را بپذیریم این گونه می شود قانون را دور بزنند. 

در بخش پایانی هم پیروز بخت درباره انتشار بعضی محتواها درباره عرضه بعضی مواد غذایی با هدف افزایش ایمنی بدن گفت: اینها تبلیغات شبکه های مجازی است و مواد مناسب برای افزایش ایمنی بدن را پزشکان می شناسند. در سازمان استاندارد هم تمام مواد غذایی که در ایران تولید می شود آن بخشی که تحت پوشش استاندارد اجباری است را کنترل می کنیم. 
وی همچنین گفت: سازمان ملی استاندارد طی سه ماه اخیر فعالیت مضاعفی داشته است. 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ