بازرسی در واقع یکی از مراحل مختلف کنترل کیفیت است، در بازرسی هدف های مختلفی دنبال می شود از جمله:
- بررسی میزان مطابقت تولید با ویژگی های از پیش تعیین شده
- اطمینان از تولید با کیفیت مطلوب
- ایجاد و توسعه ارتباط با مسوولان و آگاه ساختن تمام سطوح مدیریت از چگونگی عملکرد واحد تولیدی
- کشف خطاها و معایب موجود در کالا
- جدا کردن مواد اولیه، ماشین ها و خدمات و فرآورده های نامطمئن و مغایر با ویژگی ها
- و کم کردن ضایعات با جلوگیری از تولید فرآورده های نامرغوب و موارد مشابه
مهم ترین موضوع های بازرسی عبارتند از:
- بررسی و تأیید مطابقت کیفیت کالا یا خدمات با استانداردها، قوانین و مقررات و ویژگی های اولیه (این کار با انجام آزمون های فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، غیرمخرب، با ابزارهای ساده و دستگاهی صورت می گیرد)
- بررسی و تأیید مطابقت کمیت کالا، شمارش، توزین، محاسبه وزن حجمی و اندازه گیری ابعاد کالا
- بررسی و تأیید زمان ساخت و تاریخ انقضاء
- بررسی و تأیید محل ساخت با تولید در موارد لزوم
- بررسی و تأیید تناسب بسته بندی با کالای مربوطه برای حمل سالم محصول تا مقصد