1402/9/11 شنبه
برنامه های تکلیفی ترویج:
کلیات برنامه تکلیفی ترویج و توسعه استانداردها در سال  1402 با هدف یکپارچگی در اجرای برنامه های ترویجی در کشور و با توجه به تخصیص بودجه ترویجی به استان ها،در 16 بند و 40 زیر بند با رویکرد علمی _  پژوهشی و رویکردهای مورد بحث درکارگروه ترویج و توسعه، با هدف ایجاد تمایز از برنامه های دفتر تخصصی روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان تنظیم گردیده است. با توجه به این که برنامه مذکور با عنایت به برنامه های تحولی بهار خدمت و برنامه راهبردی استانداردسازی کشور تهیه شده است، لذا، بندهای ستاره دار در اولویت اول بوده و لازم الاجراست و سایر بندها در اولویت دوم قرار دارد و لیکن در نهایت اجرای کامل 40 زیر بند با برنامه ریزی در سه فاز سه ماهه تا انتهای سال الزامی در نظر گرفته شده است که در نهایت بخشی از رتبه بندی فعالیت های ترویجی استان  بر اساس امتیاز حاصله از اجرای کامل برنامه تکلیفی صورت می پذیرد.
برنامه های تحولی ترویجی :
برنامه های تحولی در حوزه آموزش وترویج استاندارد، در راستای توسعه و تقویت سیستم ظرفیت‌سازی آموزش و ترویج استانداردها و تقویت توانمندی و دانش پرسنل سازمان و ذینفعان شبکه ملی استاندارد‌سازی با اولویتگذاری نیازهای صنعت (تولید کالا یا خدمت) برنامه ریزی شده است. با توجه به این که توسعه و ترویج استانداردها در سطوح مختلف جامعه و در چرخه استانداردسازی معطوف به معرفی وآموزش محتوای استانداردها، ترویج استانداردها، استفاده و مطالبه نیازهای استانداردی در دامنه وسیع آحاد مردم تا نهادهای تخصصی اجرایی و پژوهشی می باشد. همچنین آموزش و ترویج استانداردها فراهم نمودن امکان دسترسی مردم به مشخصات و اطلاعات مربوط به استانداردهای محصولات و فرایندها را مهیا ساخته و  بازخور آن سهم ارزشمندی در میزان عملیاتی بودن استانداردها، اعلام نیازهای گروه ذینفعان و همچنین تعیین سیاست های آتی سازمان دارد.
در عصر تغییرات و تحولات، برای پایداری کسب و کارها و دوام اقتصادی و توسعه جامعه، نوآوری ضروری است زیرا تحولات در جهان به صورت پیوسته در جریان است. استانداردها با ایجاد یک زبان مشترک برای مفاهیم و فناوری‌های جدید به عنوان سکوی پرتاب نوآوری عمل می نماید و با بهبود سطح کیفیت زندگی، سلامت و ایمنی مردم و با افزایش آگاهی و تسهیل دسترسی به استانداردها از طریق آموزش و ترویج منجر به تقویت کسب ‌وکارها و زنجیره‌های تامین داخلی می شود.
در همین راستا با رویکردهای زیر:
  • برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم جهت بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور به‌منظور توسعه دانش استاندارد و بهره‌گیری از رویکردهای فناوری‌های نوین در عرصه استانداردسازی کشور.
  • افزایش رغبت و انگیزه بین ذینفعان کلیدی جامعه و درگیر نمودن ایشان در فرایندهای استانداردسازی؛
  • تمرکز بر به روز بودن و تاثیر نوآوری بر استانداردها؛
  • حضور موثر دولت در فعالیت‌های استانداردسازی و استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی بخش خصوصی و مردم‌نهاد در زمینه استانداردسازی و کاهش تصدی‌گری در بخش دولتی؛
برنامه های تحولی ترویجی درسه حوزه زیر برنامه ریزی شده است:
طرح سفیر استاندارد:
از مهمترین اهداف طرح «سفیر استاندارد» ایجاد، تقویت و نهادینه سازی فرهنگ استاندارد در میان نوجوانان به عنوان قشر مستعد تاثیر پذیر و همچنین تاثیر گزاردر جامعه می باشد.این طرح با ایجاد جذابیت در کسب دانش کابردی در زمینه استانداردها، خانواده های این گروه را نیز با اهمیت استانداردها و لزوم کاربرد آنها در زندگی روزمره و جایگاه و اهمیت و حساسیت وجودی سازمان ملی استاندارد ایران آشنا می سازد. اجرای این طرح علاوه بر ایجاد حس مسئولیت پذیری در نوجوانان باعث ایجاد درک صحیح از استاندارد ها و وجود سازمان ملی استاندارد به عنوان ضامن ایمنی و سلامت جامعه خواهد شد. توانمندی دانش آموزان از طریق آموزش و مشارکت همسالان و ایجاد و اصلاح باورهای استانداردی و سبک زندگی ایمن و با کیفیت از دیگر اهداف این طرح می باشد.
نشست های آموزشی و ترویجی با واحدهای تولیدی و انجمن های تخصصی در سطح استان
با برگزاری نشست های آموزشی و ترویجی با واحدهای تولیدی و انجمن های تخصصی در کلیه استان ها واحدهای تولیدی با لزوم کاربرد استانداردها و استانداردهای مرتبط با زمینه فعالیت و تولیدات خود به صورت مبسوط و موثری آشنا می شوند و ضمن این تعاملات، نظرات و مشکلات و بازخورهای آن به سازمان منتقل شده و مطلع بودن سازمان ملی استاندارد و ابراز تصمیمات به جا و به موقع در این تعامل دو جانبه باعث ایجاد اعتماد  و رفع بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی و غیره می گردد.در این میان سازمان ملی استاندارد می تواند از سطح آگاهی و نظرات بخشی از جامعه مطلع گردد که این امر می تواند در سیاست های آتی سازمان تاثیر گزار باشد.
آموزش استانداردهای مرتبط با نو آوری و دانش بنیان به صورت برگزاری کارگاه ‌‌
در سالهای اخیر وجود جوانان علاقمند، باهوش، انقلابی، متعهد و متخصص در کشور و از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه علیه کشور موجب ایجاد بستر لازم برای طراحی، ابداع ، اختراع و تولید محصولات دانش‌بنیان و نوآورانه گردیده است. درحال حاضر خوشبختانه کشور با تنوع زیادی از تولید این محصولات روبرو گردیده است که میتواند پتانسیل خوبی برای صادرات آنها به خارج از مرزهای کشور فراهم آورد و ضمن ارز آوری، توان فنی متخصصان کشور و ارتقاء اعتبار علمی کشور را در سطح بین‌المللی بهمراه داشته باشد و از سوی دیگر زمینه موثری را برای اشتغالزایی فراهم اورد.از همین رو می توان با تلفیق استانداردها با علوم نوین، نوآورانه و دانش بنیان قدم هایی را در راه اعالی و پیشرفت کشور برداشت.
با توجه به اهمیت موضوع تولیدات دانش‌بنیان و توسعه تجارت آن و نیز تاکید رهبر معظم انقلاب به "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین و رفع موانع تولید با اجرای این طرح می توان و همگام سازی تولید نوآورانه با استانداردهای بروز اهداف مورد نظر را تامین نمود و در صورت موفقیت در جلب موثر مشارکت ذینفعان، ذیربطان و متخصصین کشور اثربخشی فعالیت‌های استانداردسازی افزایش می‌یابد
با اجرای آموزش استانداردهای مرتبط با نو آوری و دانش بنیان به صورت برگزاری کارگاه می توان گام هایی را در توسعه مشارکت‌ها و ارتقاء سطح استانداردهای ملی و روش های اجرایی مرتبط با مباحث نوآوری و دانش بنیان برداشت و زمینه هایی را جهت حضور موثر دانش بنیان ها و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در فعالیت‌های استانداردسازی ایجاد نمود و از ظرفیت علمی و تخصصی آنها بهره جست.