یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   17:58:55
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/6/20 شنبه نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس : افزایش پوشش استاندارد از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی، افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات و خدمات ساخت داخل است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به الزامات مهم اقتصادی مقاومتی اشاره کرد.

 

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 

از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی، افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات و خدمات ساخت داخل می‌باشد.

یکی از وظایف اصلی دولت‌ها، تعریف و نظارت بر استانداردهای کمی و کیفی برای همه کالاها و خدماتی که در بازار سرمایه مبادله می‌شود ولیکن علیرغم آن که نظارت بر استاندارد‌ها از وظایف اصلی دولت می‌باشد به عنوان وظیفه دست چندمی تلقی می‌گردد.

نظارت بر استاندارد نسبت به نظارت بر قیمت، از اولویت برخوردار بوده زیرا در شرایط رقابتی، قیمت خدمات و کالاها در بازار تعیین می‌شود اما معیارها و استانداردها از این مکانیزم تبعیت نمی‌کند و دولت به عنوان متولی آن، باید آنها را مشخص نماید.

تامین حقوق مصرف‌کننده نیازمند رعایت استانداردهای کالاها و خدمات است. هنگامی که مردم اعتمادی به استانداردهای داخل کشور نداشته باشند ترجیح می‌دهند محصولات با نشان (بِرند) خارجی را انتخاب کنند. به دلیل گستردگی کار در حوزه نظارت بر استاندارد و تخلفات و نارسائی‌های موجود در این بخش و در راستای تقویت تولید ملی و درون‌زا نمودن اقتصاد کشور، بهبود نظارت و فراخوان و تلاش ملی ضروری است و تولیدکنندگان داخلی باید به رعایت استانداردهای کمی و کیفی اقناع و ترغیب شوند.

 

نسخه قابل چاپ