یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   17:55:10
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/6/27 شنبه قیمت مناسب- بخش دوم
ایزو فوکوس: قیمت واحد هم اکنون در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده است و در برخی کشورها حتی یک الزام قانونی محسوب می شود. پس چه شد که تصمیم گرفتید، کمیته ای در ایزو برای این موضوع تأسیس کنید؟ 
جان فربنک: هدف یکسان سازی است. امروزه کالاها در فراتر از مرزهای یک کشور عرضه می شوند و این سیستم در همه جا به یک شکل اجرا نمی شود. در برخی مناطق قیمت واحد اصلا وجود ندارد و در برخی کشورها مثل کانادا و ایالات متحده یک الزام قانونی است، البته نه در تمامی ایالت های آن ها. برای مثال، زمانی که قوطی های کنسرو ماهی 95 گرمی به قیمت 99/1 دلار، 145 گرمی به قیمت 75/2 دلار یا 185 گرمی به قیمت 69/3 دلار عرضه می شود، تصمیم گیری برای انجام بهترین خرید دشوار است.
در کشورهایی مانند اعضای اتحادیه اروپا، ایالات متحده و استرالیا که قیمت واحد یک الزام قانونی است، این استاندارد می تواند بدین شکل سودمند باشد که بخش هایی از آن به شکل داوطلبانه توسط خرده فروشان به کار گرفته شود. همچنین این استاندارد به مصرف کننده آموزش می دهد که چگونه از قیمت واحد به شکلی اثربخش استفاده نماید.
استانداردسازی قیمت واحد چگونه به مصرف کنندگان کمک می کند؟ آیا ممکن نیست با چنین تمهیدی، خرده فروشان قیمت ها را افزایش دهند؟
هدف از این استاندارد، ایجاد روشی برتر از طرق زیر می باشد:
  • نمایش و مشخص بودن قیمت واحد بر روی محصولات
  • طراحی برچسب و اطلاعات که روی محصول به صورت نوشته، چاپ یا الکترونیکی ظاهر شود
  • آموزش مصرف کنندگان برای استفاده از قیمت واحد
هزینه گنجاندن قیمت واحد در سیستم فعلی قیمت در فروشگاه ها، داروخانه ها و غیره حاشیه ای خواهد بود، چرا که ماژول قیمت واحد به نرم افزار فعلی اضافه می شود. شواهد نشان می دهند که این روش سبب می شود تا مصرف کنندگان در طولانی مدت صرفه جویی کرده باشند و من اطمینان دارم که در اقلام مصرفی ضروری مانند آرد، شکر و غلات، مصرف کنندگان انتخاب خرید بهتری خواهند داشت. البته ممکن است برخی از مصرف کنندگان همچنان کالای گران تر را خریداری کنند، اما این تصمیم را بر اساس اطلاعاتی که به آن ها ارائه می شود اتخاذ می کنند.
این اقدام چه تأثیری بر روی خرده فروشان خواهد د اشت؟
به باور من، استفاده از یک سیستم قیمت واحد بهتر، خرده فروشان را دارای مزیت رقابتی خواهد کرد. اعتماد مشتریان به آن ها افزایش خواهد کرد و آن ها نیز هزینه اضافی برای تحقیق و طراحی متحمل نخواهند شد. 
پذیرش این استاندارد را از جانب خرده فروشان، قانون گذاران و مصرف کنندگان چگونه می بینید؟
سازمان بین المللی مصرف کنندگان یکی از رابط (liaison) های ISO/PC 294 است. من اطمینان دارم که اگر این استاندارد به اهداف تعیین شده خود دست یابد، خرده فروشان و قانونگذاران نیز از آن پشتیبانی خواهد کرد.
انتظارات بلندمدت شما از این استاندارد چیست؟ چه تغییراتی را در صنایع ایجاد خواهد کرد؟
بسیاری از خرده فروشان از یک سیستم قیمت واحد در تمامی کشورهایی که در آن فعالیت دارند استفاده می کنند. این استاندارد کمک می کند تا از سیستم های مناسب در هر منطقه و کشور استفاده شود و بدین ترتیب مصرف کننده قدرت مقایسه قیمت داشته باشد 
منبع: ایزو فوکوس
مترجم: مریم صالحی
 
نسخه قابل چاپ