یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   15:12:18
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/7/10 شنبه گردشگری برای همه با استانداردهای دسترسی
گردشگری به همان اندازه که لذت بخش است چالشهای مخصوص خود را نیز دارد. مشکلاتی که در سفرهای قبلی با آن مواجه شدید را به یاد آورید، مانند طی کردن پله های فراوان برای رسیدن به مکانی خاص یا مصائب یافتن غذای دلخواه یا گرفتن تاکسی به دلیل تفاوتهای زبانی. شاید گذر از یک خیابان شلوغ خطرناک باشد یا احساس کنید زمان زیادی را از دست داده اید، حال تصویر کنید مسافرت با داشتن معلولیت چقدر سخت خواهد بود.
به گفته سازمان گردشگری جهانی ملل متحد (UNWTO) نزدیک به 1 میلیارد نفر از مواهب بهره مندی از تجربه گردشگری، شناخت فرهنگهای دیگر، لذت بردن از مناظر طبیعی و بازدید از مناطق دیدنی جدید  محروم هستند.
"گردشگری برای همه – ترویج دسترسی جهانی" شعار روز جهانی گردشگری امسال است و هدف آن ایجاد محیطی است که همه افراد به طور مساوی از خدمات گردشگری در طول اوقات فراغت خود بهره مند شوند.
استاندارد ISO 13009  گردشگری و خدمات وابسته (Tourism and related services) که توسط کمیته فنی ISO/TC 228 تدوین شده است، راهنمایی­ ها و اقدامات برتر در ترویج دسترسی جهانی در گردشگری را ارایه می نمایند.
استاندارد ISO 14785 دفاتر اطلاعات گردشگری، توصیه های لازم برای ایجاد دفاتر اطلاعات گردشگری قابل دسترس برای همگان را ارایه می کند.
روز جهانی گردشگری، هر ساله توسط سازمان گردشگری جهانی ملل متحد برگزار می شود و کارشناسان کمیته تدوین کننده استانداردهای گردشگری نیز در آن حضور دارند. امسال این مراسم در تاریخ 27 سپتامبر 2016 در بانکوک – تایلند برگزار شد.
 
مترجم: سعید حسنی
منبع: ایزو
نسخه قابل چاپ