یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   14:31:23
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/7/17 شنبه معاون سازمان ملی استاندارد ایران: اقتصاد حلال باید در عرصه بین المللی توسعه پیدا کند
 
معاون سازمان ملی استاندارد گفت: با تولید محصولات با استاندارد حلال در سطح کشور و صادر کردن آن به کشورهای مختلف می توانیم نقش مهمی در جایگزینی صادرات نفت و فرآورده های نفتی و توسعه اقتصاد حلال در سطح بین المللی داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، وحید مرندی مقدم روز پنجشنبه در جلسه کمیته علائم صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد حلال در اداره کل استاندارد قم تصریح کرد: کشور ما با توسعه فعالیت ها در حوزه اقتصاد حلال می تواند حدود 10 درصد از سهم اقتصاد حلال را در اختیار بگیرد، بدین گونه دیگر نیازی به صادرکردن نفت و فرآورده های نفتی نیست.
وی افزود: در حال حاضر گردش مالی اقتصاد حلال در موضوع های غذای حلال، گردشگری حلال و سایر مباحث در جهان، 2 هزار و 500 میلیارد دلار است که با اقدام هایی که در سال های اخیر در کشورمان صورت گرفته است در این زمینه در عرصه بین المللی خوب وارد شده ایم.
معاون سازمان ملی استاندارد کشور گفت: قوانینی که در صدور پروانه های استاندارد حلال تدوین شده است،  منطبق با الزامات مذهب فقه جعفری است.
مرندی مقدم با اشاره به استانداردهای غذای حلال گفت: در سال 1388در زمینه تهیه استاندارد غذای حلال در ایران، با همکاری نهادهای مربوطه و با نظارت سازمان ملی استاندارد، راهنمای عمومی غذای حلال در ایران تدوین و بعد از آن اجرایی شد.
وی ادامه داد: در زمینه اقتصادی برای بهره مند شدن از اقتصاد غذای حلال، شورایی تشکیل شد تا بتوانیم با سیاستگذاری، استانداردها را اجرایی کنیم؛ در همین راستا نخستین استاندارد حلال را برای کشتارگاه صنعتی طیور بهاران استان قم صادر کردیم.
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه با اشاره به این که وظایف ناظران شرعی و بهداشتی استانداردهای حلال سنگین است گفت: این افراد مسئول اجرای قوانین هستند چراکه اگر ضعفی به وجود بیاد تمام زحمات به هدر می رود.
حجت الاسلام والمسلمین حمزه کلانتری افزود: باید به گونه واقعی غذای حلال را در اختیار مردم کشور و جهان قرار دهیم و با برنامه ریزی های کلان در سطح بین المللی حضور پیدا کنیم.
وی ادامه داد: با وجود اختلاف نظرهایی که میان کشورمان با سایر کشورها وجود دارد با این حال آنان به تولیدات داخلی کشور ما اعتماد دارند، از این رو باید با تمام توان به وظایف خویش در تولید محصولات با استانداردهای حلال عمل کنیم.
نخستین پروانه علامت استاندارد حلال در سطح کشور، امروز در مراسمی با حضور آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان، برای کشتارگاه صنعتی طیور بهاران استان قم صادر شد.
نسخه قابل چاپ