یکشنبه 16 اردیبهشت 1403   15:52:13
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر

1395/8/8 شنبه سخنرانی نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس همکاری های بین المللی
مژده روشن طبری پژوهشگر سازمان ملی استاندارد ایران و دبیر سه کمیته فنی سازمان بین المللی استاندارد در "کنفرانس همکاری­های بین ­المللی برای آموزش استانداردسازی" که درآلمان برگزار شد ، درخصوص انجمن استاندارد دانش آموزی و دانشجویی ایران و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل به سخنرانی پرداخت .
به گزارش دفتر روابط عمومی وا رتباطات بین الملل : در این کنفرانس، سفیر IEC، مدیر آکادمیISO، مدیر راهبرد استانداردسازی IEC، هماهنگ کننده برنامه های ITU، مدیر ارشد خط مشی و نوآوری سازمان اروپایی، دبیر گروه کاری همکاری های تنظیم مقررات و سیاستهای استانداردسازی کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل متحد، نماینده موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا، رئیس سیاستگذاری سازمان اروپایی استانداردسازی محیط زیست، اساتید و متخصصان دیگری از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان سخنرانی کردند.
 
متن سخنرانی مژده روشن طبری به این شرح است :
 حضار محترم:
193 کشور جهان تصمیم گرفتند از طریق حمایت های مالی ، تکنولوژیکی و فنی به کشور های در حال توسعه خصوصاً کشورهای افریقایی و کمتر توسعه یافته  کمک کنند تا سال 2030 دنیا را تغییر دهند و دنیایی بسازند که در آن هیچکس دردی نداشته و همه مردم جهان در رفاه زندگی کنند.
193 کشور جهان تصمیم گرفتند تا سال 2030 به فقر و گرسنگی پایان دهند، غذای سالم، آب آشامیدنی ایمن و انرژی مدرن در اختیار همه مردم جهان قرار بگیرد، شهرها و محل سکونت انسانها امن و پایدار باشد، با تغییرات آب و هوایی مبارزه شود و اهداف مهم دیگر.... اما همه ما میدانیم که بدون استانداردهای بین المللی رسیدن به این اهداف غیر ممکن می باشد.
در این برهه از زمان، ما بایستی بیش از هر زمان دیگری بطور خستگی ناپذیر برای آگاهی نسل آینده در رابطه با استاندارد و استاندارد سازی تلاش نماییم. کارهای زیادی باید انجام دهیم چرا که آینده بشریت در دستان ما و در دست نسل آینده است.
ما ناچاریم برای ایجاد توانایی و افزایش آگاهی و دانش نسل آینده در استاندارد و استانداردسازی از طریق آموزش به دنبال استراتژی و یافتن  راه حل های جدیدی باشیم. بنابراین باید نسل آینده، دانش آموزان و دانشجویانمان را آموزش دهیم. دانش آموزان و دانشجویان رهبران آینده جهان و تدوین کنندگان و کاربران استاندارد ها در آینده می باشند. آنها نقش بسیار مهمی را در دستیابی به اهداف سازمان ملل در رابطه با توسعه پایدار دارند و بایستی مفاهیم استاندارد و استاندارد سازی را بخوبی بیاموزند.
من می خواهم به شما بگویم که این کار امکان پذیر است. ما می توانیم دانش آموزان 13 تا 17 ساله را آموزش دهیم تا بتوانند در رابطه با سازمان های بین المللی استاندارد و کمیته های فنی آن تحقیق کنند و با اعتماد به نفس در حضور صدها نفر در کنفرانس استاندارد و استانداردسازی سخنرانی نمایند.
ما، یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، عضو ایرانی سازمان های بین المللی استاندارد این کار را انجام داده ایم و اولین سری دانش آموزان از یک شهر محروم کشورمان بودند. این ابتکار زمانی شکل گرفت که یک دانش آموز 12 ساله در سال 2008 در یک کنفرانس دانش آموزی علوم در رابطه با استاندارد و استاندارد سازی سخنرانی نمود. سپس ما تصمیم گرفتیم کنفرانسی را بطور خاص در رابطه با استاندارد و استاندارد سازی برنامه ریزی نماییم و بدین ترتیب اولین کنفرانس دانش آموزی استاندارد را در تاریخ نهم می 2015 در شهر یاسوج برگزار نمودیم. در این کنفرانس 26 دانش آموز در رابطه با کمیتههای فنی سازمان بین المللی استاندارد از فراورده های غذایی و کیفیت آب تا مدیریت انرژی، انرژی خورشیدی، نانو تکنولوژی، ساختمان و امور مربوط به مهندسی ساختمان، وسایل نقلیه جاده¬ای، کودها، سیمان، ایمنی اسباب بازی ها و آسانسور ها سخنرانی نمودند.
700 دانش آموزی که در این کنفرانس حضور داشتند نیز با سازمان بین المللی استاندارد و سازمان ملی استاندارد و استاندارد سازی آشنا شدند. علاوه بر این به دانشجویان بسیاری نیز در رابطه با سازمان های بین المللی استاندارد و استاندارد های بین المللی آموزش دادیم و متوجه شدیم که انرژی و علاقه زیادی در دانش آموزان و دانشجویان برای یادگیری وجود دارد.
ما معتقدیم که اینگونه فعالیت ها با ایجاد انگیزه به نسل آینده کمک میکند که از حالا خودشان را برای مسئولیت هایی که در آینده باید به عهده بگیرند آماده کنند. بنابراین با تشکیل انجمن استاندارد دانش آموزی و دانشجویی میتوانیم آسانتر به اهدافمان برسیم. این انجمن با آگاهی نسل آینده در رابطه با استاندارد و استاندارد سازی نقش مهمی را در توسعه پایدار خواهد داشت.
حضار محترم مجسم کنید در سال 2030 هستیم با میلیونها متخصص استاندارد که از طریق این انجمن آموزش دیده اند. شما چه فکر می کنید؟ من اطمینان دارم از این طریق اگر به همه اهداف توسعه پایدار نرسیم، حداقل می توانیم فاصله کشور های فقیر و غنی را کم کنیم که خود موفقیت بسیار بزرگی است.
با توجه به اینکه این یک ابتکار جدید و متفاوت با کارهای انجام شده در کشورهای دیگر جهان بود، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
نسخه قابل چاپ