دسترسی سریع

پیروزبخت:

اصالت سنجی مانع از بروز تقلب در مواد غذایی می شود

دوازدهمین نشست شورای هماهنگی کدکس غذایی ایران با حضور نمایندگان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرکز تماس دبیرخانه کدکس غذایی ایران برگزار شد.
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست با اشاره به فعالیت‌های بی سابقه این سازمان در مجامع بین‌المللی به ویژه کدکس غذایی، از تمام دستگاه‌های عضو از جمله وزارت جهاد کشاورزی برای همکاری با استاندارد قدردانی کرد.
وی پیشنهاد و پیگیری طرح اصالت و یکپارچگی غذا از سوی ایران در کدکس غذایی را یکی از بهترین اقدامات برشمرد و افزود: بیش از آنکه نگران کیفیت کالا باشیم از تقلب رنج می بریم
وی با اشاره به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد گفت: در این قانون بر مقررات فنی تاکید شده  و همکاری و تعامل  بین دستگاهی برای بررسی مقررات  بویژه در حوزه های مختلف مواد غذایی برای رفع چالش ها و جلوگیری از تقلبات مواد غذایی و حفظ اصالت و یکپارچگی مواد غذایی، باید افزایش یابد. 

مشارکت بین‌المللی با هدف حفظ منافع تجار 

سودابه یحیی زاده، معاون تدوین و ترویج استاندارد در این نشست با اشاره به محدودیت‌های کرونایی و تشکیل جلسات به صورت مجازی در سال جاری گفت: به علت مجازی بودن جلسات کدکس غذایی این فرصت پیش آمد که حضور اکثریت کارشناسان در  جلسات را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه استانداردهای مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: با مشارکت بیش از پیش در تدوین استانداردهای مواد غذایی تلاش کردیم بستر مناسبی برای ورود محصولات غنی کشاورزی در دنیا ایجاد کنیم.
وی مشارکت سایر دستگاه‌های عضو را در پیشبرد اهداف موثر دانست و افزود: با تجمیع ظرفیت‌ها در مراکز تحقیقاتی می توانیم در زمینه تهیه پیشنهاد و تدوین استانداردهای بین‌المللی همکاری بیشتری به عمل آوریم.
وی گفت: تدوین استانداردهای بین‌المللی این امکان را برای تجار ایرانی فرآهم می کند تا با شرایط مناسب تری در بازار های جهانی حضور یابند.

بهداشت و ایمنی غذا امری بدیهی است
فرحناز قلاسی، مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی نیز در این نشست از تدوین استاندارد ملی « راهنمای ایمنی مواد غذایی برای همه دست اندرکاران غذا در شرایط کووید 19» خبر داد و گفت: تدوین  این استاندارد با توجه به پروتکل های سازمان بهداشت جهانی و استانداردهای بین المللی  در دست اقدام است. . 
وی همچنین افزود:  سیستم شماره گذاری مواد افزودنی، پیاز و موسیر، زعفران، بیشینه حد مجاز دو سم  برای پسته، تعیین اصالت‌سنجی مواد غذایی، به رهبری ایران درکمیسیون کدکس در دست تدوین است. 
قلاسی یادآور شد: استانداردهای انار، کیوی، دوغ،  اصلاحیه روغنهای نباتی( مثل روغن گردو،روغن بادام، روغن فندق و روغن پسته )و همچنین استاندارد خاویار توسط ایران در کدکس  به ثبت رسیده است. . 

توجه جامعه جهانی بر ایمنی مواد غذایی

در ابتدای این نشست، لیلا زینت بخش، رییس گروه  هماهنگی استانداردهای بین المللی کدکس  به شرح اقدامات صورت گرفته و اهم فعالیت های  کدکس غذایی ایران پرداخت. 
وی به فعالیت  ۲۴ کمیته فنی متناظر کدکس در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: در جلسه قبل شورای عضو کدکس، افزایش همکاری و تعامل ها بین دستگاههای عضو مورد تاکید قرار گرفت.
وی، تسهیل تجارت عادلانه ، حمایت ازسلامت مصرف کنندگان و هماهنگ سازی استانداردهای مواد غذایی را از وظایف کدکس غذایی برشمرد و افزود:  ایمنی مواد غذایی در دنیا مورد توجه قرار دارد و باید  شعار " ایمنی مواد غذایی مسئولیت همگان" به عنوان اولیت کشورهای عضو کدکس مد نظر قرار گیرد.

سایر تصاویر:
 
امتیاز دهی