دسترسی سریع

رییس سازمان ملی استاندارد ایران خبر داد:

تسهیل فضای کسب و کار در حوزه صادرات و واردات با ارایه بسته حمایتی 

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از ارایه بسته حمایتی برای تسهیل فضای کسب و کار در حوزه صادرات و واردات کالا و تامین مواد اولیه و حد واسط واحدهای تولیدی کشور خبر داد.
غلامرضا شریعتی در نشست خبری امروز 31 فروردین با بیان اینکه استاندارد‌های ۸۵ گانه برای رشد و توسعه صنایع خودروسازی به تایید شورای عالی استاندارد رسیده گفت: در حال حاضر به علت مسائل ناشی از تحریم‌ها، اجرای برخی از این استاندارد‌ها تعلیق شده و در حال حاضر بیش از ۷۶ مورد از استاندارد‌های ۸۵ گانه در صنعت خودروسازی رعایت و اجرایی می‌شود.
وی افزود: ما تاییدیه‌های آزمایشگاه‌های اروپایی را در خصوص رعایت این استاندارد‌ها از خودروسازان مطالبه می‌کنیم و آن‌ها نیز ملزم به رعایت این استاندارد‌ها و وفق دادن خود با آن‌ها هستند.
وی با بیان اینکه انتظار ما از خودروسازان این است که در اجرای استاندارد‌ها از سازمان ملی استاندارد ایران جلوتر باشند گفت: در دنیا نیز خودروسازان در اجرای استاندارد‌ها، جلوتر از استاندارد‌های ملی خود هستند و ما نیز این موضوع را به خودروسازان اعلام کرده‌ایم.
شریعتی افزود: ما به خودروسازان سخت می‌گیریم چرا که این موضوع گامی در راستای تقویت تولید است و باعث می‌شود، خودروساز‌ها بتوانند در بازار‌های منطقه و جهانی حضور یابند و ارزآوری داشته باشند.
وی با بیان اینکه خودرو، کالایی لوکس نیست و کالای ضروری محسوب می‌شود، گفت: باید در راستای رعایت استاندارد‌ها برای بهبود شرایط زندگی مردم حرکت کنیم و در این راستا خودروسازان در زمینه اجرای استاندارد عابر پیاده در حال نصب تجهیزات تست هستند.
شریعتی تاکید کرد: قانون در مورد رعایت استاندارد‌های خودرویی صراحت دارد بنابراین ما هم به طور جدی از خودروسازان اجرای استاندارد را طلب می‌کنیم و هیچ نوع چشم پوشی یا غفلتی در این مورد صورت نخواهد گرفت.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: صنایع خودرویی در اروپا نیز بر اساس مقررات فنی ارزیابی می‌شوند و ما هم در ایران استاندارد‌های ۸۵ گانه را برای صنعت خودروسازی اجباری کرده‌ایم.
شریعتی گفت: اگر هم اکنون مشتریان ما به اجبار برخی از خودرو‌های داخلی را می‌خرند، اما با توجه به وضعیت خودروسازی کشور و در صورت رعایت استانداردها، مشتریان در آینده به اختیار خود خودروی ایرانی می‌خرند.
شریعتی همچنین از جلوگیری از ورود ۲ هزار تن کالای غیراستاندارد در سال گذشته خبر داد و افزود: این محموله‌ها شامل ۳۷ محموله مواد غذایی (۴۰ درصد)، ۱۳ محموله کالا‌های الکتریکی و الکترونیکی (۱۴ درصد)، ۶ محموله لوازم خانگی (۶ درصد)، هفت محموله منسوجات و چرم (۷ درصد)، ۱۲ محموله قطعات خودرو (۱۳ درصد) و ۱۸ محموله شیرآلات بهداشتی (۱۹ درصد) بوده که در مجموع ۹۳ محموله بوده است.
شریعتی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، از بسته‌های حمایتی برای تسهیل مسیر تولید و کمک به آن خبر داد.
وی با بیان اینکه این بسته‌ها در حوزه صادرات و واردات هستند گفت: این بسته‌ها در راستای حمایت از واردات مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و تجهیزات و ماشین آلات اجرایی می‌شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: پیش از این، همه مواد اولیه و واسطه‌ای را آزمودیم، اما امروز در راستای مانع زدایی مقرر شده اگر محصول نهایی، تحت کنترل استاندارد است، مواد اولیه و واسطه‌ای مورد استفاده در آن بدون دخل و تصرف این سازمان وارد شود.
وی خاطرنشان کرد: ماشین آلات خطوط تولیدی برای محصولاتی که تایید استاندارد دارند نیز در راستای حمایت از تولید، به سرعت از گمرکات ترخیص خواهند شد.
شریعتی گفت: در عین حال مواد اولیه و واسطه‌ای باید مورد تایید وزارت صمت باشد و علاوه بر آن، سازمان ملی استاندارد ایران به صورت تصادفی اقدام به نمونه‌گیری و کنترل آن‌ها خواهد کرد.
وی در خصوص تدوین استاندارد برای ماینینگ‌ها گفت: استاندارد صنعت ماینینگ تدوین و ابلاغ شده است اما رعایت این استاندارد‌ها اجباری نیست.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: همچنین با همکاری وزارت کار، استاندارد‌هایی را برای حوزه خدمات در دست تدوین داریم که بعضی اجباری و بعضی تشویقی است.

سایر تصاویر:
 
امتیاز دهی