دسترسی سریع

تایید صلاحیت؛ پشتیبانی از اجرای اهداف توسعه پایدار

امسال از سوی مراجع بین المللی، روز جهانی تایید صلاحیت با شعار «پشتیبانی از اجرای اهداف توسعه پایدار» نامگذاری شده است.
غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد ایران به همین مناسبت اهداف توسعه پایدار را مشتمل بر سه رکن اساسی «مردم ، رفاه و کره زمین» بیان کرد و گفت: برای بهبود رفاه، ریشه کن کردن فقر و محافظت از کره زمین، این هدف ضروری شناخته شده است.
وی دستیابی به توسعه پایدار را مستلزم اجماع، همکاری و نوآوری در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی و نیز ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دانست و تصریح کرد:
انتخاب روز جهانی تایید صلاحیت به منظور حصول اطمینان از ارائه خدمات تایید صلاحیت و خدمات سایر موسسات زیرساختی کیفیت شامل ارزیابی انطباق، استانداردسازی و اندازه شناسی برای تحقق اهدافی مانند افزایش تجارت، رسیدگی به نگرانی های بهداشتی و ایمنی و بهبود کلی كیفیت تولید در اقتصاد، می باشد.
شریعتی گفت: شعار روز جهانی تایید صلاحیت به عنوان محرکی در برابر تغییرات سریع فناوری، نوآوری ها، تأثیرات انقلاب صنعتی چهارم و تهدیدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی، آلودگی و کاهش منابع ، همچنان موثر خواهد بود.  
شریعتی گفت: توسعه پایدار هر کشور وابسته به ارتقای زیرساخت های ملی کیفیت است که افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان از کالاها و خدمات با کیفیت، توسعه بازار و رونق اقتصادی را به دنبال دارد. 
رییس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: توسعه پایدار در سطح بین المللی با ایجاد قابلیت اعتماد و شناسایی نتایج ارزیابی انطباق ملی از قبیل نتایج آزمون، گزارش های بازرسی و گواهینامه های صادر شده محقق می شود که مسئولیت آن بر عهده نهاد ملی تایید صلاحیت است. 
به گفته شریعتی،  تایید صلاحیت هر کشور با ثبت و اجرای ترتیبات شناسایی متقابل و چندجانبه از قابلیت شناسایی نتایج ارزیابی انطباق در سطح بین المللی و  توسعه تجارت بین المللی پشتیبانی می کند.
وی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران را به عنوان تنها مرجع ارئه کننده خدمات تایید صلاحیت در کشور معرفی کرد و گفت : این مرکز دارای عضویت وابسته و کامل در مجمع بین المللی تایید صلاحیت(IAF)، اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) و اتحادیه تایید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه (APAC) می باشد. مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در راستای نگهداشت، تداوم و تمدید عضویت در اتحادیه تایید صلاحیت آسیا-اقیانوسیه(APAC) و مجمع بین المللی تایید صلاحیت(IAF)، درخصوص تایید صلاحیت نهادهای گواهی کننده سیستم مدیریت کیفیت(QMS)، سیستم مدیریت زیست محیطی(EMS) و سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی(FSMS) و سیستم مدیریت سلامت و ایمنی شغلی(OHSMS)  و سیستم مدیریت انرژی(EnMS)، در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹  مورد ارزیابی همترازی قرار گرفت.
 شریعتی در همین زمینه ادامه داد: پس از انجام موفقیت آمیز ارزیابی های همترازی، تمدید عضویت های مربوطه در منطقه ای آسیا اقیانوسیه (APAC) و در سطح جهانی توسط مجمع بین المللی تایید صلاحیت (IAF) انجام پذیرفت.
وی ابراز امیدواری کرد: در افق چشم انداز پنج ساله، « مرکز ملی تایید صلاحیت ایران» با برنامه ریزی دقیق و اقدامات موثر در توسعه دامنه ها و ارتقاء اعتبار در سطح بین المللی، ضمن تسهیل تجارت و توسعه پایدار اقتصادی، به جایگاهی ممتاز در منطقه برای ارائه خدمات تایید صلاحیت دست یابد.

 
امتیاز دهی