چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403   08:10:55
1392/1/7 چهارشنبه
Iranian National Standards Organization
اخبار آرشيويبيشتر
1395/3/22 شنبه نشان استاندارد برای صندلی‌های اداری اجباری است و تولیدکنندگان این کالا باید پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان تهران ، باتوجه به اجباری بودن استاندارد صندلی اداری ، بازرسان استاندارد بر تولید و عرضه این فرآورده نظارت و از واحدهای تولید و فروش صندلی اداری بازرسی‌های منظم انجام می ‌دهند.

در جلسات کمیته علایم این اداره کل ، کارشناسان استاندارد پروانه کاربرد علامت استاندارد هفت فرآورده از این دست را ابطال کردند ؛ که بدین شرح است : صندلی اداری با نام‌ تجارتی نوید سیستم ، صندلی اداری با نام‌ تجارتی ایده آل سیستم عرفان و تیام ( به علت بی اعتباری پروانه ) ، صندلی اداری با نام‌ تجارتی با نام تجارتی اروند ( احراز بی‌کیفیتی کالا ) ، صندلی آمفی تئاتر با نام تجارتی سینا صنعت نوآوران هنر هفتم (به علت احراز بی‌کیفیتی کالا ) ، مبلمان خانگی با نام تجارتی وارول ، مبلمان راحتی خانگی با نام تجارتی مبلمان ژیگس بال ( به علت بی اعتباری پروانه و عدم تامین شرایط ).

همچنین برای سه برند صندلی اداری با نام‌های تجارتی تیراژه - کاسیا صنعت Arika Office Furniture ، پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شد.

صندلی یکی از لوازمی است که باید در طراحی و ساخت آن حتما استانداردها و نکات ایمنی و حفاظتی رعایت شود ؛ که در غیراین صورت باعث ایجاد امراضی از قبیل کمردرد، پادرد و ناراحتی‌های عضلانی و اختلال در سلامتی جسمی می‌شود. یک صندلی اداری مناسب باید به گونه‌ای باشد که چهار ناحیه ستون فقرات (گردن، پشت، کمر و نشیمنگاه) را پوشش دهد.

مشخصات یک صندلی اداری مناسب

- تنظیم پشتی صندلی و چگونگی قرار گرفتن مهره ها روی آن از مهمترین عوامل است.

- قسمت میانی صندلی نباید گردش خون در پاها به خصوص در زانوها را دچار اختلال کند و خون در زانو ها جمع شود.

- آرنج ها نیز باید به صورت 8 از شانه ها فاصله داشته باشد.

- پشتی صندلی شما باید از انواع فنری باشد.

- یک صندلی خوب اداری باید تکیه‌گاهی مطمئن و راحت برای بدن شما ایجاد کند که برای انجام وظایفتان مناسب باشد.

- گردش خون به سمت اعضای پایین‌تر بدن، نباید قطع شود.

- حفظ یا تغییر وضعیت به آسانی صورت گیرد.

- تکیه‌گاهی برای ستون فقرات داشته باشد.

- سطح آن، اصطکاک لازم را برای جلوگیری از لغزش و سرخوردگی داشته باشد.

- رطوبت‌پذیر باشد.

- دسته صندلی نیز می‌تواند ماهیچه‌های گردن و شانه را محافظت کند و به‌عنوان تکیه‌گاهی برای بلند شدن، مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین حالت برای نشستن، حالتی است که نیروی وزن آدمی در بیشترین سطح پخش شود. پس اگر برای مدت زیادی می‌نشینید، صندلی‌ای را برگزینید که نشیمنگاه آن تا اندازه زیاد با فرم نشیمنگاه آدمی هماهنگ شده باشد. نشیمنگاه آدمی همه وزن آدمی را هنگام نشستن روی صندلی تحمل نمی‌کند. بخشی از پشت و همچنین پاها در این کار کمک می‌کنند.

از این‌رو ارتفاع نشیمنگاه یک صندلی اهمیت بسیار می‌یابد. در واقع صندلی نه باید خیلی بلند باشد نه خیلی کوتاه. عمق نشیمنگاه صندلی هم تاثیری بسیار و مستقیم بر آسایش آدمی در نشستن دارد. اگر عمق صندلی زیاد باشد، لبه نشیمنگاه آزاردهنده خواهد بود. اگر هم عمق نشیمنگاه کم باشد، آدمی برای جبران یا جلوگیری از افتادن، فشار فراوانی بر پشت و زانوها می‌آورد. در مورد پشتی صندلی می‌تواند به تقسیم سنگینی شما کمک زیادی کند، چرا که برای بخشی از بدن تکیه‌گاه می‌شود و از این طریق، فشار بر قسمت‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

نسخه قابل چاپ