اخبار سازمان

هوشمندسازی در فرایند صدور کد رهگیری فرآورده‌های نفتی

1402/12/15 سه‌شنبه

سامانه‌های سازمان ملی استاندارد ایران به منظور جلوگیری از فساد، شفافیت فرایند، تسریع در ارائه خدمات به متقاضیان، در بستر فناورانه وعلم پایه طراحی و رونمایی شد.
 سامانه مشتقات نفتی که پیش ازظهرامروز با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران رونمایی شد. با احصای وضع موجود و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و جلوگیری از گلوگاه‌های فساد و شفافیت فرایند از زمان ثبت درخواست تا تولید و تحویل خدمت به موازات سامانه سینا، بازنویسی و باز مهندسی شده است.

در این سامانه، تمامی مراحل شامل ثبت درخواست واحد تولیدی، استفاده از سرویس‌های برخط در استعلام اطلاعات نظیر سرویس استعلام مجوزها، سرویس استعلام ایران کد و سرویس استعلام ثبت احوال و ثبت شرکت‌ها و ... از طریق اپ موبایل انجام می گیرد.

در این فرآیند، ثبت اطلاعات به صورت برخط و هوشمند بوده که امکاناتی نظیر ثبت موقعیت جغرافیایی و اطلاعات مکان بازدید، ارسال نمونه به آزمایشگاه از طریق جعبه امن حمل نمونه، رهگیری مسیر انتقال نمونه با فیلمبرداری و تصویربرداری از مراحل نمونه برداری توسط کارگروه استانی را دارد.

همچنین ارسال نمونه به آزمایشگاه به صورت توزیع عادلانه و هوشمند دنبال می شود و ارتباط واحد تولیدی با آزمایشگاه همکار ارزیابی انطباق از بین خواهد رفت بطوریکه ارسال نمونه از طریق پست به آزمایشگاه، تشکیل کارگروه مرکزی به صورت برخط و ثبت رای بدون حضور فیزیکی دنبال می شود.

شایان ذکر است، طراحی جعبه امن حمل نمونه که بخشی از سامانه مذکور است، دارای ویژگی‌هایی از جمله سنسور دما، ثبت و ارسال موقعیت جغرافیایی و ردیابی تمام مسیر حمل نمونه، فعال سازی و باز شدن قفل در مکان‌های تعیین شده و احراز هویت کاربر، می باشد.

بر اساس قانون برای صدور کد رهگیری فرآورده‌های نفتی دستگاه‌های متعدد در فرایند یاد شده با سازمان ملی استاندارد ایران از جمله وزارت نفت"شرکت پالایش و پخش فراورده نفتی"، ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز،وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت همکاری داشتند.