دسترسی سریع

پیش نویس سند راهبردی سیستم مدیریت یکپارچه غذا نهایی شد 

پیش نویس سند راهبردی سیستم مدیریت یکپارچه غذا برای ارائه به کمیسیون تخصصی ذیل شورای عالی استاندارد نهایی شد.
دکتر ابراهیمی، مدیرکل امور حقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد ایران در چهارمین جلسه تدوین پیش‌نویس سند راهبردی سیستم مدیریت یکپارچه غذا که امروز در سالن شهید حججی سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یارانش، از همکاری و تشریک مساعی ارزشمند همه دستگاه‌های مرتبط و بخش های مختلف سازمان در غنی تر شدن سند قدردانی کردند.
دکتر ابراهیمی با بیان اینکه این سند با در نظر داشتن موارد حقوقی طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد پیش می رود به امر حلال اشاره کرد و گفت: طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان تنها متولی اعطای نشان حلال در کشور است اما امروزه شاهد نشان های متعدد دیگر دستگاه‌ها در زمینه حلال هستیم.
 مدیرکل حقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه به طرح مجدد موضوعات در کمیسیون تخصصی پرداخت و به امکان تبیین نقطه نظرات و لحاظ شدن آن اشاره کرد.
 وی همچنین خاطر نشان کرد: پیش نویس سند راهبردی «سیستم مدیریت یکپارچه غذا» بعد از اعمال نظرات و پیشنهادات نمایندگان دستگاه‌های مرتبط  و پس از بررسی در کمیسیون تخصصی برای طرح و تصویب در شورای عالی استاندارد نهایی می شود.
در ادامه دکتر زهرا پیراوی، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی ،آرایشی، بهداشتی و حلال، از مشارکت نمایندگان دستگاه های مرتبط با موضوع غذا برای تهیه پیش نویس سند راهبردی «سیستم یکپارچه غذا» قدردانی کرد و ضمن تبیین نقطه نظرات ارسالی دست اندرکاران ( اعضای هیات علمی و کانون صنایع غذایی) گفت: این سند برای نهایی شدن  به کمیسیون تخصصی ذیل شورای عالی استاندارد ارایه می شود.‌
 بطور کلی سند راهبردی «سیستم مدیریت یکپارچه غذا» به منظور تامین اهداف کلان تضمین سلامت مصرف کننده، تقویت و توسعه موثر سیستم کنترل غذا از مزرعه تا سفره مبتنی بر ریسک، ارتقا کیفیت تولید غذا و توسعه تجارت غذای سالم، حلال، با اصالت و با کیفیت» هماهنگ با قوانین موجود مرتبط با غذا و استانداردهای ملی ایران تدوین می شود.
محوری ترین مفهوم این سند به سیستم مدیریت یکپارچه غذا بر می گردد که در برگیرنده تمامیت غذا (شامل کیفیت، اصالت، حلیت و ایمنی) و یکپارچگی سیستم مدیریت غذا از مزرعه تا سفره است به طوری که ذی نفعان از جمله مصرف کنندگان از تمامیت غذا اطمینان خواهند یافت». در این سند برای ترسیم راهبردها از سیستم تجزیه و تحلیل SOWT که شامل عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) عوامل خارجی (فرصت تهدید ها) استفاده شده است.
 اهداف کلان با رویکرد زنجیره کامل و تمامیت غذا تبیین شده است و راهبردها و برنامه های اجرایی با توجه به تحلیل وضعیت موجود، در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدید ها با زمانبندی پیشنهادی در سند جانمایی شده است. برخی از برنامه های اجرایی مهم این سند از جمله معماری نرم افزار سامانه هشدار سریع برای اطلاع رسانی به ذی نفعان، طراحی و اجرای سیستم مدیریت بحران، تشکیل کمیته مدیریت ریسک در سطح مدیران ارشد به همراه تقویت مسئولیت پذیری واحدهای تولیدی و حمایت از تولید و شناسایی، ردیابی و پایش محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) می باشد.
مهندس هنگامه یوسف زاده، معاون دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال در این جلسه بندهای پیش نویس سند راهبردی سیستم مدیریت یکپارچه غذا را برای اعمال نظرات نهایی قرائت کرد، سپس نمایندگان دستگاه های مرتبط حاضر در جلسه دیدگاه ها و نظرات خود را برای تقویت محتوای سند ارائه نمودند.‌

سایر تصاویر:
 
امتیاز دهی