social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

چهارشنبه1400/8/12

14:25:0

2569

تلاش شریعتی و هیات همراه در عربستان برای حمایت از منافع اقتصاد ملی

با موافقت رییس جمهور، هیات ایرانی به ریاست غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در مجمع عمومی ، بیست و دومین نشست هیات مدیره فنی و چهارمین نشست شورای استانداردسازی SMIIC حضور و مشارکتی فعال داشتند.
شانزدهمین نشست مجمع عمومی ، بیست و دومین نشست هیات مدیره فنی و چهارمین نشست شورای استانداردسازی موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (SMIIC) با حضور 145 نماینده از 45 کشور و نمایندگان منطقه ای از جمله رییس سازمان ملی استاندارد ایران و هیات همراه  در عربستان سعودی برگزار شد.
موسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی که اعضای آن کشورهای اسلامی هستند یکی از نهادهای تخصصی اسلامی است که زیر نظر سازمان همکاری‌های اسلامی فعالیت می‌کند و دبیرخانه آن در ترکیه مستقر است.
شناسایی استانداردهای هماهنگ در کشورهای عضو و حذف هرگونه عامل مربوط به استاندارد‌های پوشش‌دهنده مواد، کالاهای تولیدی، محصولات که احتمالاً بر تجارت میان کشورهای عضو اثر منفی می‌گذارد، تهیه استانداردهای مؤسسه با هدف کمک به کشورهای عضو برای حداکثر بهره‌مندی از منافع اقتصادی حاصل از استاندارد‌ها، صدور گواهینامه با هدف تسریع تبادل مواد، کالاهای تولیدی و محصولات در میان کشورهای عضو که با پذیرش متقابل گواهی‌های صادر شده اجراء می شود از جمله اهداف موسسه استانداردسازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی است.
از دیگر اهداف این موسسه می توان به دستیابی به یکنواختی در اندازه‌شناسی، آزمایشگاههای آزمون کیفیت و فعالیت‌های استانداردسازی میان کشورهای عضو،  ارائه خدمات اندازه‌گیری و اندازه‌شناسی که نیازمند صرف هزینه‌های گزاف و سرمایه‌گذاری فراوان است با روش تقسیم هزینه‌ها میان کشورهای عضو ، آموزش کارکنان کشورهای عضو در حوزه‌های استانداردسازی و اندازه‌شناسی با هدف حداکثر بهره‌وری از ابزارهای موجود و بهره‌گیری مشترک از اطلاعات و تجارب به دست آمده اشاره کرد.
طبق اساسنامه مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی،  فراهم کردن خدمات اسناد و اطلاعات در ارتباط با استاندارد‌ها و موضوعات مربوط به نیاز کشورهای عضو در این زمینه ،  فراهم کردن خدمات فنی برای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که سازمان یا متولی استاندارد ندارند ( با دیدگاه تقویت آنان در جهت ایجاد سازمان استاندارد در کشور متبوع خویش) از جمله هدف های اصلی موسسه یاد شده است.
در پایان سال 1394 قانون عضویت ایران در سمیک ( SMIIC) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان موضوع‌ مربوط به حلال به سازمان ملی استاندارد ایران واگذار و با تشکیل شورای سیاستگذاری حلال تمام فعالیت‌های مرتبط با این موضوع به این شورا سپرده شده است.
یکی از مهم ترین فعالیت های سازمان ملی استاندارد ایران در این موسسه پیگیری استاندارد های حلال در منطقه است بطوریکه در میان 32 کشور اسلامی، استاندارد غذای حلال ایران با انطباق 98 درصدی با فقه جعفری در سمیک به تصویب رسیده  که این نشان از برتری علمی و استدلال منطقی کشورمان دارد.
نسخه قابل چاپ