social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

شنبه1400/9/6

10:33:5

1372

توضیح علمی سازمان ملی استاندارد ایران در مورد مصرف نمک خوراکی

نمکی که با عنوان نمک طبیعی و دریا تبلیغ می شود، نمک تصفیه نشده ای است که با استانداردهای ملی مطابقت ندارد و ناخالصی های مختلفی مانند سرب، آرسنیک، کادمیوم، جیوه، مس و سیلیس دارد و صدمات جبران ناپذیر آن برای بدن به اثبات رسیده است. 
به گزارش دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی، نمک های تصفیه شده در سطح کشور که در کارخانجات مجاز تولید و بسته بندی می شوند از سوی سازمان ملی استاندارد مورد پایش و کنترل قرار می گیرند و فاقد فلزات سنگین و سایر آلاینده ها و ناخالصی می باشند.
باید توجه داشت، نمک تنها منبع تامین کننده املاح مختلف برای بدن نبوده و از منابع گوناگون غذایی دیگر این املاح برای بدن تامین می شود.
لذا این ادعا که نمک تصفیه شده در درمان سرطان، فشارخون و بیماری های قلب و عروقی موثر است درست نیست.
 با توجه به این که ید یک عنصر اساسی برای تولید هورمون های تیروئید و رشد و نمو مغز است، مصرف روزانه نمک خوراکی ید دار از بروز گواتر و سایر ناهنجاری های ناشی از کمبود ید مانند عقب ماندگی های ذهنی و جسمی جلوگیری می کند.
متاسفانه، تبلیغات بی اساس و غیرعلمی علیه مصرف نمک ید دار و تشویق به مصرف نمک دریا، باعث به خطر افتادن سلامتی مردم شده است.  
لازم به ذکر است، ترکیب ید موجود در نمک خوراکی یددار در ترکیب با نشاسته غذا به رنگ آبی– بنفش تغییر کرده و هر چه محیط اسیدی تر باشد این واکنش سریعتر صورت گرفته و این واکنش صرفا به دلیل وجود عنصر ید در این گونه نمک ها بوده و نشان دهنده مضر بودن و ناسالم بودن نمک نمی باشد.
با توجه به اینکه نمک خوراکی یددار مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و تولید و فروش آن بدون داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد ممنوع می باشد، توصیه می شود مردم از خرید و استفاده از نمک های فاقد علامت استاندارد خودداری نموده و نمک غیربهداشتی و فله را جایگزین نمک یددار تصفیه شده نکنند.
نسخه قابل چاپ