social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

دوشنبه1400/9/8

11:31:3

932

استاندارد بین المللی سفره خانه های سنتی با مسئولیت ایران تدوین شد

به گزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، پیش نویس استاندارد بین المللی "سفره‌خانه‌های سنتی، جنبه‌های ظاهری، چیدمان و خدمات" با محوریت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی استاندارد ثبت و انتشار یافت.    
از آنجا که یکی از مکان‌های مورد توجه گردشگران در جهان، سفره‌خانه‌ها یا غذاخوری‌های سنتی است و در کنار رستوران‌های جدید و گران‌قیمت، ساخت و افتتاح رستوران های سنتی  یا تبدیل کاربری بناهای تاریخی، فرهنگی به این نوع اماکن پذیرایی در دو دهه اخیر در جهان افزایش پیدا کرده است، لزوم تدوین استاندارد بین المللی این موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. تدوین پروژه  مذکور که به مدت پنج سال به طول انجامید، الزامات و توصیه‌هایی برای خدمات  مربوطه در سفره‌خانه‌های سنتی یک کشور را با تمرکز بر  ناحیه خاص و آداب محلی، ارائه کرده است. 
 براساس اعلام رسمی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، یک‌سوم هزینه‌ های گردشگری به خوراک اختصاص دارد و توجه به کیفیت غذا و نحوه پذیرایی به ویژه جنبه‌های فیزیکی مکان پذیرایی اعم از مدرن یا سنتی، ظاهر ساختمان و بنا، چیدمان مکان و الزامات کارکنان مانند لباس، رفتار و زبان باید تابع دستورالعمل جامع  و مطابق با استاندارد باشد.
گفتنی است، استانداردسازی سفره‌خانه‌های سنتی علاوه بر شفاف‌سازی ویژگی‌های یک سفره‌خانه واقعی و راهنمایی ارائه‌دهندگان خدمات این واحدها، امکان یک تجربه دلپذیر و آشنایی با غذاها و نوشیدنی‌های سنتی و آداب غذایی کشورهای مختلف را در سراسر جهان برای گردشگران تسهیل می کند.
نسخه قابل چاپ