social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

جمعه1400/10/10

10:52:2

2807

درستکار:

زمینه ارتقاء جایگاه سازمان و سطح رفاه زندگی همکاران را فراهم می کنیم

ماشااله درستکار، سرپرست معاونت توسعه مدیریت، امور حقوقی و مجلس سازمان ملی استاندارد ایران به تشریح برنامه های عملیاتی و پیش روی این معاونت طی یک ماه اخیر پرداخت.
رئیس جمهور 19 آبان 1400 با صدور حکمی، دکتر مهدی اسلام‌پناه را برای مدت چهار سال به عنوان «رئیس سازمان ملی استاندارد ایران» منصوب فرمودند. که ایشان در اولین انتصاب خود، آقای ماشااله درستکار را به عنوان معاون توسعه مدیریت، امور حقوقی و مجلس منصوب نمودند، آقای درستکار در جلسه معارفه خود برنامه و اهداف خود را ارتقاء سطح سازمانی سازمان ملی استاندارد ایران، ارتقاء کیفیت و کمیت نیروی انسانی، ارتقاء سطح معیشت و رفاه کارکنان، هدفمند کردن و ساماندهی اجرای برنامه های سازمان در قالب دستورالعمل و روش های اجرائی مدون و اصلاح و به روز رسانی آنها عنوان نمودند.
به همین منظور با ماشااله درستکار، سرپرست معاونت توسعه مدیریت، امور حقوقی و مجلس گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

با توجه به سوابق قبلی شما در این معاونت و وظایف و ماموریت های این معاونت که بیشتر مربوط به ارتقای نیروی انسانی سازمان از لحاظ کمی و کیفی و همچنین ارتقاء سطح رفاهی همکاران می باشد اگر موافق باشید سوالاتمان را در دو دسته طبقه بندی نمائیم . ابتدا در مورد اقدامات انجام شده در طول این مدت و پیش برنامه های این معاونت برای آینده بفرمایید.
از اینکه مجدد فرصتی فراهم شده که در خدمت دوستان قدیمی خودم در سازمان ملی استاندارد باشم خیلی خوشحالم و امیدوارم که بتوانم با برنامه‌ها و اقدامات مدنظر با کمک همکاران عزیز و پرتوان معاونت و کل سازمان، زمینه پیشرفت سازمان و به ویژه ارتقاء سطح رفاه زندگی همکاران را فراهم نمائیم.
در روزهای اول حضور من در سازمان، موضوع بیمه تکمیلی همکاران مطرح بود و با توجه به اینکه پایان قرارداد بیمه تکمیلی اول آذرماه بود و قرارداد برای سال جدید تنظیم شده و در مرحله امضا بود بعد از بررسی قرارداد، علیرغم مبلغ مناسبی که همکاران برای حق بیمه پرداخت می‌نمودند متاسفانه خدمات خوبی در قرارداد متصور نشده بودند و رئیس سازمان نیز از این خدمات راضی نبوده و معتقدند باید در بیمه تکمیلی شرایطی را فراهم نمائیم که تمام همکاران بیمه شوند و با نظر ایشان دو موضوع در قرارداد مورد تاکید قرار گرفت که در وهله اول بیمه گذار باید خدمات خود را افزایش دهد و همچنین تمهیدی اندیشیده شود تا بیمه شدگان اصلی (همکاران) در کل کشور بتوانند از این خدمات از محل اعتبارات رفاهی سازمان به صورت رایگان بهره مند شوند.
معاونت توسعه مدیریت، امور حقوقی و مجلس با سرلوحه قرار دادن این دو رهنمود ابتدا قرارداد بیمه را یک ماه تمدید نمود تا همکاران بتوانند در صورت لزوم از آن استفاده نمایند و در این فاصله با استعلام از تمامی شرکتهای بیمه کشور برنامه چندین شرکت بیمه متقاضی همکاری را دریافت و در چندین جلسه نظرات بررسی و در نهایت بیمه البرز با ارائه بهترین شرایط با سازمان ملی استاندارد ایران همکاری خواهد نمود.

در قرارداد جدید بیمه تکمیلی کارکنان سازمان ملی استاندارد ایران چه  تغییراتی لحاظ شده است؟
سطح خدمات به صورت قابل توجهی افزایش پیدا نمود و طبق دستور و موافقت رئیس سازمان، بیمه گذار اصلی ما در ستاد و استانها از محل اعتبارات رفاهی سازمان بیمه خواهد شد بطوریکه هیچگونه هزینه ای پرداخت نخواهد کرد.
آیا همه کارکنان ملزم به دریافت این بیمه هستند؟
ما تا مرحله الزام همکاران به عضویت پیش می‌رویم مگر اینکه همکاران کتباً اعلام کنند که به دلیل بهره مندی از بیمه ی دیگر نیاز به این خدمات ندارند.
خاطرنشان می نمایم اگر چنانچه همکاری از این فرصت استفاده نکند امکان پرداخت این حق عضویت به خود فرد میسر نخواهد بود، فقط بابت بیمه تکمیلی پرداخت می شود البته به غیر از بیمه درمان امسال کاهش سقف حق بیمه عمر و حوادث در قرارداد نیز قابل توجه بوده و به یک پنجم کاهش یافته است.

دیگر برنامه های عملیاتی شما در یک ماه اخیر چه بوده است؟
موضوع دوم مربوط به تعیین تکلیف ساختمان واقع در خیابان شهید قرنی بود که به دلیل محدودیت فضای سازمان در تهران برای سازمان ما خیلی حیاتی و قابل توجه بود.
مگر این ساختمان به وزارت جهاد کشاورزی تعلق نگرفت؟!
اگر شما سوابق را نگاه کنید این موضوع بیش از 6 سال حالت بلاتکلیفی بود و حتی در سال قبل علیرغم تمام هزینه های قابل توجهی که در این ساختمان توسط سازمان انجام شده بود متاسفانه طی یک تفاهم‌نامه قبل از بهره برداری تحویل وزارت جهاد کشاورزی شد و مقرر بود که ما در اسرع وقت نسبت به تخلیه سه طبقه بازسازی شده که در حال حاضر یکی از واحدهای سازمان هم در آن استقرار یافته اند اقدام نمائیم.
با تلاش و درایت جناب آقای دکتر اسلام پناه، مجوز واگذاری آن برای بهره برداری توسط وزیر جهاد کشاورزی به سازمان ملی استاندارد ایران واگذار گردید و ما در حال امضای تفاهمنامه‌ای برای این منظور هستیم که با امضای این تفاهم نامه و ارائه آن به وزارت دارایی امکان بازسازی از محل اعتبارات سازمان فراهم شود که انشاءالله این موضوع حداکثر تا پایان دی‌ماه به نتیجه می‌رسد و با این اقدام فضای مناسبی برای همکاران در تهران خواهیم داشت.

یکی از موضوعاتی که رئیس سازمان نسبت به آن توجه داشتند پرداخت حق عضویت ها در مجامع بین المللی بود که به دلیل عدم پرداخت سالهای گذشته دارای معوقه نیز بود، آیا در این مورد اقدامی صورت گرفت؟
یکی دیگر از موضوعاتی که در این یک ماه به جد دنبال می شد تامین اعتبار مورد نیاز حق عضویت های سازمان در مجامع بین‌المللی بود که با پیگیری از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و وزارت خارجه توانستیم مبلغ مورد نیاز برای پرداخت حق عضویت ها را تامین و زمینه‌های واریز آن را فراهم کنیم.
با رایزنی‌های انجام شده حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده ارز لازم تامین و تمامی حق عضویت های معوقه سازمان تا پایان سال میلادی  ۲۰۲۱ پرداخت خواهد شد.
تامین مبلغ قابل توجه این حق عضویت های معوقه از یک‌سو و جلوگیری از تعلیق عضویت ها و تبعات احتمالی آن از سوی دیگر موضوع بسیار مهمی بود که در طول سال جاری دغدغه سازمان بوده و الحمدلله در ماه گذشته به نتیجه رسید.

با توجه به اینکه آذرماه به قولی جمع بندی لایحه بودجه سال 1401 بود بفرمائید وضعیت سازمان در لایحه بودجه سال 1401 چگونه است؟
یکی از موضوعاتی که در این ماه مطرح بود و الحمدلله با پیگیری و پشتکار همکاران این معاونت محق شد ردیف اعتباری سازمان در لایحه بودجه سال 1401 به عنوان دستگاه سیاستگذار و دارای ردیف بودجه مستقل ارتقاء یافت.
علیرغم تغییر رویکرد سازمان برنامه و بودجه مبنی بر ادغام ردیف های بودجه ای و برنامه ای دستگاههای اجرایی، حذف ردیف های غیر ضروری و تعیین تعدادی از دستگاهها به عنوان دستگاه تابعه و قرار گرفتن آنها ذیل دستگاههای سیاستگذار سازمان ملی استاندارد ایران نیز به عنوان دستگاه سیاستگذار اصلی تعیین و دارای ردیف بودجه مستقل شد.
اهمیت این موضوع آنجا بیشتر مشخص می شود که تنها دستگاههای سیاستگذار می توانند نسبت به توزیع اعتبارات بین واحدهای تابعه و تعیین خط مشی واحدهای خود اقدام کند.

چه برنامه هایی را برای همکاران در آینده در نظر دارید؟
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص موضوع رفاه و بهبود و ارتقای سطح معیشت کارکنان سازمان در سراسر کشور حساسیت و توجه خاص و ویژه دارد و معمولاً در اکثر جلسات و مذاکرات با ما موارد را مطرح و پیگیری می‌نمایند.
نظر ایشان برای رفاه کارکنان بسیار کامل و جامع است و ما هم در همین زمینه برنامه‌ای را تنظیم نموده‌ایم که در آینده نزدیک به اطلاع همه همکاران ارجمند خواهم رساند.
 برنامه‌ریزی در خصوص مسکن همکاران ستادی و استانی به ویژه مسکن جوانان از محل مصوبات دولت محترم در زمینه مسکن و بهره مندی از امکانات سازمان که قانوناً و بر اساس مصوبات میسر می باشد در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی نیز در این خصوص آغاز شده است.
تشکیل موثر و مفید و برنامه ریزی شده کمیته رفاهی سازمان و اجرای برنامه‌های جامع و کامل در این زمینه از اهم برنامه‌های ما خواهد بود.
برنامه‌ریزی جامع در خصوص حقوق و دستمزد همکاران، تامین نیروی انسانی توانمند، اطلاع رسانی و تبلیغ فرهنگ استاندارد، بهره گیری از توانمندی های قابل توجه لحاظ شده در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد برای ارتقاء سطح سازمان از دیگر برنامه های در دست اجرا است که در فواصل مختلف به اطلاع همکاران خواهد رسید.
نسخه قابل چاپ