social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

جمعه1400/10/24

14:14:1

2157

دکتر مهدی اسلام پناه در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

تعارض منافع مانع کیفیت خودرو‌ها شده است/ خلق تولید کیفی؛عامل مهم رشد اقتصادی

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین صنعت در حوزه خودروساز و قطعه ساز حوزه گسترده‌ای است که متاسفانه در تعارض منافع جدی قرار دارد.

دکتر مهدی اسلام پناه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسئولیت استاندارد ایمنی خودرو‌ها با شماست؟ افزود: در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد ایران سازمانی حاکمیتی و مرجع نظارتی در جهت اطمینان بخشی وهدایت نظام استاندارد به تولید کالا، واردات و صادرات می‌باشد.
وی ادامه داد: موضوع طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین صنعت در حوزه خودرو ساز و قطعه ساز حوزه گسترده‌ای است که ضمانت اجرای تعهدات را مدیران عالی وبنگاهی این طرح‌های زنجیره‌ای دارند، اما متاسفانه در تعارض منافع جدی هم قرار دارند و این تعارض منافع تقریباً موجب بهبود نیافتن کیفیت خودرو‌ها وعدم اجرای نظام ارزیابی کیفی خودرو شده است.
 رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: خودرو‌ها در چند سال گذشته از لحاظ کیفی ریزش معناداری داشتند به خصوص در هشت سال اخیر محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را مبتنی بر افزایش قيمت جلب کند، تولید نشده است.
وی خاطرنشان کرد:​ بی کیفیتی خودرو و برخی از کالا‌های شبیه خودرو موضوعی است که ما هم به آن واکنش نشان دادیم، چون ما وکیل مردم هستیم و حق الناس مردم ومصرف کننده برآورده و رعایت نشده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه حفاظت وصیانت از کیفیت، مسئولیت ماست، تصریح کرد: در جهت اعتماد عمومی و حق و حقوق مردم با هیچ دستگاهی و بنگاهی مسامحه نخواهیم کرد.
دکتر اسلام پناه گفت: موضوع ایمنی، کیفی سازی، عملکرد و ارزیابی الزامات جزء مجموعه نظامات ارزیابی کیفی هستند و ما دستگاه نظارتی ومستقل دولتی هستیم که تدوین و ترویج آن به همکاری خود دستگاه‌های اجرایی وذینفع وروش های تائید انطباق کار ماست، اما اینکه در طرح و اجرا چه اتفاقی می‌افتد و چه فریب‌هایی ایجاد می‌شود، کار ما نیست.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون مسئول استاندارد ایمنی خودرو کدام نهاد است؟ افزود: این موضوع یک زنجیره هزار توی دارد، در حال حاضر پنج دستگاه ناجا، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و شرکت بهینه سازی سوخت وسازمان شهرداری های وزارت کشور به عنوان ناظر داریم و خودروسازان به عنوان عامل و بنگاه، اصلی‌ترین وعملیاتی ترین نقش را دارند که باید در میدان؛ کار را جلو ببرند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: در انواع آزمون‌هایی که تعریف می‌کنیم و در رعایت استاندارد‌های اجباری که تدوین کردیم؛ سرپیچی‌هایی از استاندارد‌های ۸۵ گانه دیده می‌شود و ۹ استاندارد در دولت قبل تعلیق شده که این تعلیق موجب آسیب به مردم شده است.آزمون های safty-ارگونومی-آیرودینامیک-دینامیک خودرو-کارایی ومصرف سوخت-صدا ولرزش وسختی-وضعیت وآسودگی هوای کابین-الکترونیک والکتریک-چرخه عمر مشتری-بدنه وشاسی-جرم وابعاد-وسایر آزمون ها....
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اگر خودروسازان تعهدات خود را اجرا نکنند جلوی شماره گذاری خودرو‌ها را به کمک پلیس راهور در جهت سلامت وایمنی مصرف کننده خواهیم گرفت و این حرف آخر است.
 دکتر مهدی اسلام پناه در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: استاندارد، کف کیفیت است، نظام ارزیابی کیفی خودرو یک مجموعه‌ای از عوامل و مولفه های علمی وفنی است، ​ ما کف کیفیت را در نظر گرفتیم که البته همان هم رعایت نمی‌شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: بهانه‌های مدیریتی  در برهه‌هایی مختلف سبب سرپیچی می‌ گردد و به عنوان نمونه اعلام می‌کنند که تحریم و... هستیم.
وی خاطرنشان کرد: به خودرو سازان اعلام کردیم که در تطابق تولید ها، تایید نوع،تمدید اعتبار و مراقبت‌های زنجیره تولید، یک ساله از ما مجوز نمی‌گیرید بنابراین این‌ها را بزودی  اصلاح می‌کنیم و خودروساز‌ها اصلاحات را اجرا وعمل خواهند کرد.
وی گفت: در نامه‌ایی که سازمان ملی استاندارد ایران به طور رسمی به وزارت محترم صمت صادر کرده است صرفا به مدت یکماه به شرکت‌های خودروساز فرصت داده شده است که متعهد و مکلف به رعایت کامل استاندارد بروز رسانی شده  تطابق تولید را از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱ انجام دهند و گفتیم قابل تمدید نخواهد بود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: از خودروسازان تعهد خواهیم گرفت نسبت به اجرای بسیاری از این استاندارد‌های اجباری که سرپیچی وکوتاهی می‌کنند مکلف شوند و حق الناس را ادا و رعایت کنند.
آقای دکتر اسلام پناه درباره ضمانت اجرایی فرصت یکماهه گفت: اگر تعهدات خود را اجرا نکنند، جلوی شماره گذاری خودرو‌ها را به کمک پلیس راهور خواهیم گرفت.
وی در باره تکلیف وزارت صمت در وضع استاندارد‌ها و نظارت بر آن هم افزود: وزارت صمت در بهبود و در کیفی سازی تولید خودرو می‌تواند تکلیف خوبی داشته باشد اکنون در موضوع نظام‌های اداره حاکمیت شرکت‌ها و بنگاه‌ها با تناقض‌های جدی روبرو هستیم، آنجایی که بحث انواع آزمون‌ها در طراحی و تصادف خودرو می‌شود، خودروسازان سرپیچی می‌کنند و اعلام می‌کنند که ما باید به سهامداران سود بدهیم و مولفه‌های اقتصادی را وارد می‌کنند، ولی مواقعی که باید در پشت دولت برای فرافکنی پنهان شوند از اهرم‌های وزارتی، دولتی و حاکمیتی استفاده می‌کنند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: وزارت صمت در صدد توسعه آمار تیراژ تولید کیفی است و نظر وزیر محترم صمت این است که موضوع ایمنی و کیفیت با تحول جدیدی در رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد جلو برود و ما در ادامه مسیر کیو آر کد ها، نظارت‌ها و مطالبات مردمی را مطرح خواهیم کرد.
دکتر اسلام پناه گفت: ما در سطح کلان مسائل را با وزیر و با همدلی و وحدت نظر وانسجام جلو خواهیم برد.
وی خاطرنشان کرد:​ چرا امکان انجام ۹ استاندارد خودرو را در کشور نداریم و به چه دلیل ۴۳ سال می‌شود که آزمون تصادف را ایجاد نکردیم، در سقف قیمت کالای تمام شده و بدون در نظر گرفتن ذائقه مصرف کننده پیش فروش می‌کنیم، اما چرا نباید آزمون تصادف وغیره داشته باشیم؟
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر ورق های فولادی که در خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند از نظر سازمان ملی استاندارد ایران استحکام اصلی وقابل قبول ندارد و مشمول استاندارد اجباری نیست، جالب این است که شماره دنده خودرو مشمول استاندارد اجباری می‌شود، ولی بدنه خودرو و ورق فولادی آن وآثار حفاظتی درون کابین مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در برنامه‌ای که تدوین کردیم در شورای عالی استاندارد تمامی این موارد را مطرح می‌کنیم و مصوبه شورای عالی استاندارد را خواهیم گرفت که ناظر به موضوع ارگونومیک، دینامیک، قابلیت تصادف و آیرو دینامیک، سایر آزمون‌ها و حتی چرخه عمر و خدمات می‌باشد و این موارد را به زودی در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد در حال حاضر ورق بدنه خودرو را تایید نمی‌کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درباره تایید کیسه هوا یا ایربگ‌های خودرو توسط سازمان ملی استاندارد گفت: اینجا بحث کاملاً کارشناسی می‌شود و فعلا نظر کارشناسی پلیس و نظر کارشناسی از حادثه تصادف در بهبهان منتشر نشده است و در صورت انتشار در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی بررسی دقیق خواهد شد، اما موضوع ایربگ در استاندارد اجباری آمده است، ولی خود موضوع ایربگ هم مباحثی از قبیل اینکه آیا روشن یا خاموش است؟ در چه فضایی و با چه قدرتی؟ شدت ضربه از جلو، پشت و بغل، مه آلود بودن و جاده؛ دارد، اما مسئولیت و سهم تقصیر باید روشن شود و اگر ترک فعل اتفاق افتاده است هم باید برخورد شود.
وی تصریح کرد:​ با فرض بر اینکه تولید خودرو استاندارد داریم، در فرآیند بعدی آن که قاچاق تولید قطعات بی کیفیت تقلبی درچرخه ی خدمات است که در چرخه خدمات پس از فروش می‌آید هیچ نظارتی نیست.
دکتر اسلام پناه گفت: در دو هفته گذشته یکی از بزرگترین باند‌های بازیافتی دیسک و صفحه را در یکی از استان‌های کشور ردیابی و پلمب کردیم که با جعل مهر استاندارد، بسته بندی و مسائل دیگر این قطعه را به شبکه توزیع و خدمات پس از فروش تزریق می‌کردند، در این موارد که اصلا نظارتی نبوده و باخاطیان به کمک دستگاه محترم قضایی برخورد خواهد شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: یک بازار یک سویه درست کردیم که مزیت رقابتی در آن وجود ندارد و مصرف کننده محکوم به خرید و پیش خرید است، زمانی که سنگ آهن ورق؛ هنوز در معدن در حال استخراج می‌باشد ما خودرو را فروختیم بنابراین این فروش های فوق العاده ناظر بر این است که ما مصرف کننده را به گروگان خودمان نگیریم، انحصار را بشکنیم و در کنار اعتماد عمومی که خواست مردم می‌باشد، بایستیم بنابراین سازمان ملی استاندارد، وزارت محترم صمت و دستگاه‌های ناظر دیگر اتحاد و انسجام درونی را در این موضوع دارند.
وی ادامه داد: ضمانت اجرای تعهدات برعهده شرکت‌های خودروساز است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت:​ آزمون تصادفی خودرو‌ها را حتماً در دستور کار خواهیم داشت البته نه تنها در خودرو بلکه در سایر کالا‌ها هم این آزمون را انجام می‌دهیم و اعتماد را به مردم بر می‌گردانیم و مکلف می‌کنیم، پیگیری خواهیم کرد و نظارت مستمر خواهیم داشت و دستورالعمل‌های شرکت‌های بازرسی  ونهاد تائید صلاحیت را که عملیات بازرسی انجام می‌دهند، به عنوان مجموعه بخش خصوصی بازنگری و اصلاح خواهیم کرد.
وی خاطر نشان کرد:​ باید تحولی در حوزه خودرو سازی اتفاق بیفتد.
دکتر اسلام پناه تصریح کرد:​ در سازمان ملی استاندارد برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار داریم.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: همین که در آزمون COP فرصت یکماهه جهت بازنگری فرایند‌های صدور گواهی نو و تمدید اعتبار را داریم یعنی زمان دادیم و قابل تمدید هم نیست البته فقط یک هفته از فرصت یکماهه باقی مانده است، همچنین در هفته آینده با مقامات حاکمیتی وزارت صمت جلسه‌ای داریم و سعی می‌کنیم مباحث مورد نظر در تطابق تولید را عملیاتی کنیم تا بتوانیم در یک بازه زمانی تعریف و نظارت کنیم.
وی افزود: پیش بینی می‌کنم از اوایل سال آینده بتوانیم خودرویی با مولفه‌های جدید کیفی وارد بازار شود البته بنگاه دار مجری سیاستگذار است.
دکتر اسلام پناه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خودرو سازان و وزارت صمت اعلام می‌کنند که ۹ استاندارد از استاندارد‌های ۸۵ گانه را به دلیل تحریم نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: فرض بر نتوانستن مسئله‌ای را حل نمی‌کند، چون اصل موضوع ایمنی و کیفیت خودرو است که باید راهکار‌هایی را برای آن در نظر بگیرند و در صدد این باشند که بتوانند و باید بتوانند، بانیان وضع موجود که ترک فعل کردند همچنان بر ساز نتوانستن می‌کوبند، ولی ما آمدیم که بتوانیم.
وی خاطرنشان کرد:​ ما در دفاع از حقوق مردم که حق الناس است به عنوان وکیل مردم ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد و این حرف اول و آخر است و این پیام دارد و آن‌هایی که باید دریافت کنند این پیام را می‌گیرند، بنابراین سیاست گذاران خودرو باید مسائل خودشان را متعهد شوند و مسائل بعدی که به سقف کیفیت می‌افزاید در ادامه خواهد بود بنابراین آمادگی داشته باشید.
 در این برنامه ابوالفضل خلخال، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، 
 سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، امیر حسین قناتی، معاون صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم در ارتباط تلفنی و روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تصویری پاسخگوی سوالات در مورد ایمنی و استاندارد خودرو بودند.
نسخه قابل چاپ