social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

دوشنبه1400/10/27

10:24:5

12337

با علائم استاندارد و کاربردهای آن آشنا شویم

نشان اصلی استاندارد در فرم کلی تداعی کننده حرف S انگلیسی و گویای واژه SAFETY به معنـای ایمنی و واژه  STANDARD (استاندارد) است و داخل آن نوعی تایپوگرافی ویژه وجود دارد که از یک سمت تداعی کننده واژه ایران و از سوی دیگر حرف اختصاری عنوان سازمان ملی استاندارد ایران است. مجموع نشان های استاندارد به استثنای یک مورد دارای کادر به صورت S و برگرفته از نشان اصلی است که در اجلاس 22 دی 1358 به تصویب شورای عالی استاندارد رسید. 
 
علامت اصلی استاندارد

 
مرحوم «مرتضی ممیز» طراح علامت استاندارد ایران است که این نشان را در سال 1364 طراحی کرد.
گفته های مرحوم ممیز در مورد طراحی نشان استاندارد:
 «در طراحی نشانه ی استاندارد توانستم از قلمی استفاده کنم که به خوبی حروف اختصاری ISIRI تبدیل به کلمه ی ایران شود. دوست داشتم کادر فلش مانندی اطراف نوشته را ببندد. کادری که دو زاویه ی آن کاملاً تیز و دو زاویه ی دیگر منحنی و نرم باشد، تا در نهایت خلاصگی، فلش حداکثر و حداقل را که هدف داوری مؤسسه در محصولات است نشان دهد. اما این حد سادگی برای سفارش دهنده کافی نبود؛ با اضافه کردن خطوط بیشتر حالت فلش را نمایان تر کردم».
استاد ممیز در تحلیل این نشان آورده است؛
1-نشان استاندارد به صورت دو فلش رو به بالا و رو به پایین است و نمایش دهنده ی مفهوم حداقل و حد اکثر می باشد و اصل مسئله استاندارد نیز همین مفهوم است.
2-گذاشتن خط(نوشته) در وسط نشان دقیقا در وسط حداقل و حد اکثر نمایش بعد دیگری از استاندارد است.
3-چهارگوش بودن ابعاد نشان نمایش توازن و تعادل در زمینه استاندارد و نیز حد وسط منطقی جهت هر چیز استاندارد می باشد و چهارگوش بودن و تساوی خطوط از هر طرف باعث می شود که جهت خاصی نشان داده نشود تا کمک به مفهوم استاندارد کند.
4-کاراکتر حروف ISIRI که مخفف کلمه انگلیسی استاندارد می باشد به شکلی است که وقتی برعکس به آن نگاه می کنیم کلمه فارسی ایران خوانده می شود.
5-به جای کلمه ISIRI یا ایران علائم استاندارد فلزات و مصنوعات گذاشته می شود که آنها به صورت دایره های نقطه مانند گرد است و جای آنها درست در وسط علامت و در جای نوشته است. محل این نقطه ها و نوشته ها همان میانگین و حد وسط و تعادل را عنوان می کند.
6- دو علامت فلش نشان دهنده حداقل و حد اکثر تشکیل حرف S لاتین را می دهد که برای کشور های خارجی بیانگر کلمه استاندارد standard بوده و قابل فهم برای کشور های خارجی و مردم آنهاست.
گذشته از موارد یاد شده سعی شده که تمام عوامل ضروری در طراحی نشان از جمله ارزش های گرافیکی طرح که سادگی و تعادل مشخصه اصلی آنهاست و نیز قابلیت های گرافیکی طرح مانند: اجرا، هماهنگی و قابلیت تبدیل به حجم و نیز قابلیت کوچک و بزرگ شدن آن بدون لطمه خوردن به اصل طرح رعایت شود.
نشان استاندارد ایران، نشانگر تعهد تولیـد کنـنده یا عرضـه کننده محصول به رعایت ضوابط و قوانین و استمـرار انطباق مشخصـات کالا با استانداردهای ملی است.

                                                                      علائم مختلف استاندارد و کاربردهای آن

در موارد بسيار نادر و استثنايي كه كالا از نظر فني امکان درج علامت استاندارد ندارد به كار برده مي‏شود.
علامت استاندارد ايمني فقط براي كالاهایي كه از نظر ايمني داراي اهميت بوده و با استاندارد مربوطه منطبق باشند، به كار برده مي‏‏شود.
علامتي كه بر روي برچسب انرژي تجهيزات انرژي بر برقي و هيدروكربوري به استناد مجموعه استانداردهاي تعيين معيار مصرف انرژي در تجهيزات انرژي بر و همچنين در گواهي انطباق معيار مصرف انرژي فرآيندها و سامانه هاي انرژي بر صنعتي درج مي شود.
مصنوعات طلا با عيار 916 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 916 (به صورت لاتين) و حروف Au (علامت اختصاري طلا)، به صورت خوانا داخل آن
مصنوعات طلا با عيار 833 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 833 (به صورت لاتين) و حروف Au (علامت اختصاري طلا)، به صورت خوانا داخل آن
مصنوعات طلا با عيار 750 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 750 ( به صورت لاتين) و حروف Au (علامت اختصاري طلا)، به صورت خوانا داخل آن
مصنوعات نقره با عيار 925 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 925 (به صورت لاتين) و حروف Ag (علامت اختصاري نقره)، به صورت خوانا داخل آن
مصنوعات نقره با عيار 900 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 900 (به صورت لاتين) و حروف Ag (علامت اختصاري نقره)، به صورت خوانا داخل آن
مصنوعات نقره با عيار 840 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 840 (به صورت لاتين) و حروف Ag (علامت اختصاري نقره)
مصنوعات پلاتين با عيار 950 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 950 (به صورت لاتين) و حروف Pt (علامت اختصاري پلاتين)، به صورت خوانا داخل آن
علامت ويژه مصنوعات پلاتين با عيار 900 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 900 (به صورت لاتين) و حروف Pt (علامت اختصاري پلاتين)
مصنوعات پلاتين با عيار 850 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 850 (به صورت لاتين) و حروف Pt (علامت اختصاري پلاتين)، به صورت خوانا داخل آن
مصنوعات پالاديم با عيار 950 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 950 (به صورت لاتين) و حروف Pd (علامت اختصاري پالاديم)، به صورت خوانا داخل آن
علامت ويژه مصنوعات پلاتين با عيار 500 در هزار با علامت S نمادين لاتين كه مخفف كلمه استاندارد Standard است با حك عدد 500 (به صورت لاتين) و حروف Pd (علامت اختصاري پالاديم)، به صورت خوانا داخل آن
در اجرای بند 11 مصوبات یکصدودهمین اجلاسیه شورای عالی استاندارد، علامت استاندارد ویژه صادرات تصویب و پس از تایید وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصاد و دارایی و رییس سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد. علامت استاندارد ویژه صادراتی برای تولید کالاهای صادراتی مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی، منطقه ای و ملی یا استانداردهای مورد قبول سازمان ملی استاندارد ایران و قابل قبول کشور هدف یا مشخصات فنی مورد درخواست طراحی شد. در داخل لوگوی استاندارد ایران عبارت«COC» و در ذیل آن عبارت Certification Number Conformity With Only ForExport طراحی شده است. طراحی این علامت در راستای کنترل کیفیت کالاهای صادراتی با هدف کاهش ماندگاری کالا در گمرکات انجام شده است.
نشان حلال در شورای عالی استاندارد مورخ 1389/12/1 کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست با تائید مهر هیئت دولت به عنوان یک علامت رسمی حلال در سطح کشور مصوب شده است. محصولاتی به عنوان محصولات حلال شناخته می شوند که موفق به دریافت این نشان شده باشند.
ظهور تكنولوژي نانو در دنيا در دهه 1980 اتفاق افتاد و در ايران توسعه فناوري نانو با اولويت ملي از سال 1379 آغاز شده است. همگام با توسعه صنعت و بازار در حوزه فناوري نانو که منجر به افزایش تعداد توليد كنندگان داخلي و حجم توليدات داخلي و همچنين حجم واردات در حوزه فناوري نانو شده است و نظر به گسترش كاربرد فناوري نانو و نقش آفريني آن در زندگي مردم و به منظور حفظ منافع مصرف كننده و ايجاد اطمينان در سطح جامعه از جنبه هاي كيفيت و سلامت توليدات مبتني بر فناوري نانو استانداردسازي در اين حوزه يك ضرورت است. در این راستا در يكصدوهفتمين اجلاسيه شوراي عالي استاندارد مورخ 1393/12/18مطابق بند 22 مصوبات آن اجلاسیه شورا، پيشنهاد و تصويب نشان نانو و متعاقب آن تدوین و ابلاغ دستورالعمل چگونگي اعطاي نشان نانو به سازمان ملي استاندارد ايران واگذار شد. نشان نانو مطابق طرح زیر تصویب نامه شورای عالی استاندارد به شماره 97327 مورخ 1395/9/14 ابلاغ شد و «دستورالعمل اعطاي مجوز استفاده از نشان نانو به شماره 160/247/د» با محوریت سازمان ملی استاندارد ایران و با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، توسط پژوهشگاه استاندارد تدوین و در تاریخ 1396/11/23 به تصویب سازمان سازمان ملی استاندارد ایران رسید و طی نامه شماره 184928 مورخ1397/8/1 از سوی سازمان ابلاغ شد.
با توجه به روند رو به رشد و توسعه استارت آپ ها و اختراعات و اکتشافات در کشور، سازمان ملی استاندارد ایران طی تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بررسی و صدور گواهی انطباق محصولات دانش بنیان در کشور می پردازد.
ساماندهی و توسعه محصولات زیستی ارگانیک
از ابتداي بهمن ماه سال 1391، شوراي عالي استاندارد، نشان ملي محصولات زيستي ايران ارگانيك كشور را مصوب کرد. از آن پس، محصولاتي به عنوان محصولات زيستي ارگانيك ايران امكان عرضه در كشور را دارند كه براساس ضوابط، موفق به اخذ مجوز استفاده از این نشان ملي شده باشند.

نسخه قابل چاپ