social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

يكشنبه1401/3/22

12:25:0

1063

ویرایش جدید استاندارد لوازم جانبی خودروهای برقی منتشر شد

بازار فروش خودروهای برقی به سرعت در حال رشد است. بنا به گزارش شرکت استاتیستا، با فروش نزدیک به هفت میلیون خودروی برقی در سال 2021، این بازار در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است. خودروهای برقی در اروپا برای اولین بار در ماه دسامبر رکورد فروش خودروهای دیزلی را شکستند. در ۱۸ کشور، بیش از ۲۰ درصد خودروهای جدید فروخته شده برقی بودند.
برای اطمینان از عملکرد و اتصال ایمن خودروهای الکتریکی به شبکه برق، به استانداردهای IEC نیاز داریم. استانداردهایی که در مجموعه IEC 62196 تدوین شده‌اند، الزامات مربوط به دوشاخه‌ها، پریزها، اتصالات و ورودی‌های خودرو برای ارتباط بین خودروی برقی و سامانه شارژ را تعیین می‌کنند. آنچه به عنوان «لوازم جانبی» خودروهای برقی شناخته می‌شود، در سامانه‌های شارژ رسانا همچون سیستم شارژ ترکیبی (CCS) و سامانه شارژ سریع خودروهای برقی (CHAdeMO) کاربرد دارد.
به تازگی نسخه جدیدی از بخش اول استاندارد IEC 62196 منتشر شده است. استاندارد IEC 62196-1  (دوشاخه‌ها، پریزها، اتصالات خودرو و ورودی‌های خودرو- شارژ رسانای خودروهای برقی- قسمت 1: الزامات عمومی) ارتباط بین خودروی برقی و ایستگاه شارژ را تشریح کرده و الزامات و روش‌های آزمون لوازم جانبی مورد استفاده را تعیین می‌کند.
در این ویرایش جدید، تغییرات فنی چشمگیری ایجاد شده که شامل الزامات تکمیلی برای مواد کنتاکت و همچنین آزمون‌های تکمیلی لوازم جانبی برای رفع تنش های حرارتی و پایداری، سایش مکانیکی و استفاده نادرست و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها می‌باشد.
استاندارد IEC 62196-1 در کمیته فرعی IEC 23H  (دوشاخه ها، سوکت‌های خروجی و اتصال دهنده‌ها برای کاربردهای صنعتی و مشابه و خودروهای برقی) تدوین شده و جایگزین ویرایش قبلی است که در سال 2014 منتشر شده بود. نسخه اظهارنظر (CMV) از استاندارد رسمی IEC 62196-1 در دسترس قرار گرفته تا امکان شناسایی آسان تغییرات ایجاد شده در مقایسه با ویرایش قبلی را فراهم کند. همچنین شامل نظرات کارشناسانی است که برای تشریح دلایل تغییرات، این استاندارد را تدوین کرده‌اند.

(IEC) منبع: سایت کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک
مترجم: آزاده علائی طالقانی، دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل
نسخه قابل چاپ