social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

يكشنبه1401/3/29

10:02:3

804

نقش استانداردها در برقی شدن حمل و نقل

کمیته بین المللی الکتروتکنیک (IEC) در اوایل ماه مه در نهمین نمایشگاه بین المللی وسایل نقلیه برقی(IEVE) ، در ججو، کره جنوبی، شرکت کرد. گابریلا ارلیش به نمایندگی از IEC  در مورد نقش استانداردها در برقی شدن وسایل نقلیه سخنرانی کرد. بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل، وی سونگ گان، عضو مجلس ملی و ناتان چانگ، معاون اجرایی شرکت سامسونگ از دیگر سخنرانان این رویداد بودند.
به گفته ارلیخ، برقی شدن وسایل نقلیه در سال 1881، با ابداع یک سه چرخه برقی توسط گوستاو تروو آغاز شد،. در سال 1900، یک سوم وسایل نقلیه جاده ای در شهر نیویورک برقی بودند. مردم از خودروهای برقی استقبال می‌کردند چراکه خودروهای برقی از رقبای گازی خود که بوی نامطبوع و لرزش و سروصدای زیادی داشتند برتر بودند و کار با آن‌ها نیز بسیار آسان‌تر بود. ارلیچ خاطرنشان کرد که در همان زمان پس از چند سال رفته رفته پیک‌ها، کامیون ها و اتوبوس ها نیز برقی شدند. با این حال، با کشف نفت خام ارزان قیمت، دوران خودروهای برقی به به پایان رسید و در سال 1935، وسایل نقلیه برقی به فراموشی سپرده شدند.

وضعیت جاری
حمل و نقل امروزه حدود یک چهارم انتشار کربن در سطح جهانی را تشکیل می‌دهد و این بخش را به دومین تولید کننده کربن در جهان تبدیل کرده است. در مقایسه با سال 1990، میزان انتشار کربن در بخش حمل و نقل نزدیک به 80 درصد افزایش پیدا کرده است.
با این حال، همانطور که ارلیخ بیان می کند، «وسایل نقلیه برقی، اکنون بیش از هر زمان دیگری، کلید کربن زدایی بخش حمل و نقل می‌باشند. وسایل نقلیه برقی از نظر تبدیل انرژی به نیروی محرکه بسیار کارآمدتر از موتورهای بنزینی یا دیزلی بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.»

دستیابی به اهداف توسعه پایدار
برقی شدن حمل ونقل نه تنها شامل خودروها، بلکه کشتی ها و قطارها و سایر وسایل نقلیه ی بنزینی و گازوئیلی می‌شوند. ارلیخ با اشاره به نروژ اظهار کرد: « با استفاده از خودروها و کشتی‌های برقی از سال 2012 در این کشور انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با حمل و نقل بیش از 29 درصد کاهش یافته است.»

توانمندسازان فناوری
فناوری نقش عمده‌ای در کمک به پایدارتر کردن حمل و نقل دارد. ارلیچ در سخنرانی خود مروری بر چهار حوزه فناوری که می‌توانند راه را برای رسیدن به حمل و نقل پایدار هموار کنند، داشت. این چهار حوزه عبارتند از:
  • برقی کردن همه وسایل نقلیه
  • سیستم‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوشمند که به ارتقا کارایی، کاهش تراکم ترافیک و تصادفات کمک می‌کنند
  • وسایل نقلیه خودران
  • ادغام حمل و نقل با سیستم های انرژی، که اقدامی ضروری برای کاهش انتشار کربن در هردو بخش حمل و نقل و انرژی می‌باشد
به گفته ارلیخ، «استانداردهای بین‌المللی IEC، ایزو و ITU(اتحادیه بین‌المللی مخابرات) نقش عمده‌ای در ترویج و بکارگیری نوآوری‌های فناوری در چهار حوزه کلیدی حمل‌ونقل پایدار دارند. سایر سازمان های استاندارد مانند SAE، ETSI یا IEEE نیز استانداردهای مهمی را در این زمینه ها ارائه می دهند.»

نقش استانداردهای IEC
باتوجه به نقش IEC در استانداردسازی فن‌آوری‌های برقی، الکترونیکی و فناوري اطلاعات و ارتباطات، این کمیسیون در تدوین استانداردهای سیستم‌های حمل‌ونقل پایدار آینده تعین کننده خواهد بود. درنتیجه، به استانداردهایی در زمینه هایی همچون باتری ها، فناوری پیل سوختی و همچنین فناوری های شارژ و دشارژ نیاز داریم. همانطور که ارلیخ خاطرنشان می کند، «نوآوری و تجاری سازی گسترده فناوری های خودروهای برقی به طور مستقیم به کار استانداردسازی و ارزیابی انطباق در IEC بستگی دارد.»
برقی شدن بخش حمل و نقل مستقیماً با شبکه هوشمند و به طور غیرمستقیم با شهر هوشمند مرتبط است. چندین کمیته فنی IEC  پایه و اساس ادغام حمل و نقل در سیستم های انرژی را ایجاد کرده اند. ارلیخ این‌چنین نتیجه گیری  می کند:« چنین اقدامی برای بکارگیری سریعتر سیستم های حمل و نقل پایدار در سرتاسر جهان بسیار مهم است.»

منبع: سایت کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک(IEC)
مترجم: علی رضائی، دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل
نسخه قابل چاپ