social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

سه‌شنبه1401/4/21

14:09:3

404

استاندارد تعیین معیار مصرف انرژی سردخانه‌های مستقل نگهداری مواد خوراکی تدوین شد

براساس ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف، برای یکی دیگر از مجموعه تجهیزات انرژی‌بر یعنی سردخانه‌های مستقل نگهداری مواد خوراکی معیار مصرف انرژی تعیین و در یکصد و هفتاد و پنجمین کمیته ملی استاندارد انرژی تصویب شد.

پریچهر قزلباش، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست گفت: هدف از تدوین استاندارد مذکور تعیین یک معیار جامع و مناسب برای مصرف انرژی در صنعت سردخانه‌های مستقل بالای صفر، زیر صفر و دو مداره در کشور است. این استاندارد شامل تمام سردخانه‌های ثابت (انبارهای سردخانه‌ای) نگهداری مواد خوراکی (از جمله میوه و سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ، بستنی، کره، پنیر پیتزا، خرما و سایر مواد خوراکی در مقیاس صنعتی) و با ظرفیت اسمی بالاتر از 500 تن که اصولا در سه رده  بالای صفر، زیر صفر و دو مداره طبقه بندی می‌شوند، می باشد.
وی گفت: اندازه گیری مصرف انرژی سردخانه‌های مذکور می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را به منظور انجام اقدامات اصلاحی در راستای کاهش انتشار آلاینده ها، کاهش مصرف انرژی در اختیار قرار دهد و میتوان نسبت به بهبود عملکرد و راندمان آن واحدها گامی بزرگ برداشت.
وی افزود: از برنامه دوم توسعه تاکنون 53 استاندارد معیار مصرف انرژی برای تجهیزات و 40 استاندارد برای صنایع انرژی‌بر تدوین شده است.
نسخه قابل چاپ