social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

يكشنبه1401/5/9

11:34:3

294

کسب و کارهای کوچک؛ همگام با اقتصاد امروز

شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط​​(MSMEs)  با رعایت سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها خود را برای آینده قدرتمندتر، انعطاف پذیر و آماده‌ می‌کنند.
استانداردها فقط مربوط به کسب وکارهای عظیم و شامل هزاران پرسنل نیستند. بر اساس گزارش بانک جهانی، شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط  بیش از 90 درصد کل کسب وکارها و حدود 70 درصد از کل اشتغال را تشکیل می‌دهند. کسب و کارهای کوچک کلید رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشورهای در حال توسعه هستند. همسویی شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط با استانداردهای بین المللی کاهش هزینه‌ها، تقویت اعتبار، ارتقای اعتماد و رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر در بازارهای بین‌المللی را به دنبال دارد.
انجام بهتر کسب و کار
موقعیت‌های بسیارخوبی در انتظار کسب و کارهاست. استانداردسازی کارها را بهینه، چالش‌های همکاری با شرکت‌های دیگر و هزینه ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. اگرچه ممکن است استانداردهای ایزو در نگاه اول غیرقابل درک به نظر برسند، اما هریک رویکردی بهینه مبتنی بر توافق رهبران صنعت جهان درخود گنجانده‌اند؛ به عنوان مثال، ISO 50001 (استاندارد مدیریت انرژی) که می تواند هزینه‌های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، و یا ISO/IEC 27001  (استاندارد سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات) که می‌‍تواند به محافظت از یک کسب و کار در برابر تهدیدات امنیتی مخرب کمک کند.
Veriscan Security، که دفتر مرکزی آن در سوئد واقع شده است، سال‌ها با سری استانداردهای ISO/IEC27000 کار کرده است. Jan Branzell، مدیر عامل این شرکت و تدوین کننده ISO/IEC27003، می‌گوید: «از آنجایی که امنیت سایبری/امنیت اطلاعات در حال تبدیل به امری ضروری برای اکثر سازمان‌ها است، رعایت یک استاندارد بین‌المللی نه تنها ساختار داخلی را بهبود می‌بخشد، بلکه مبنایی برای چگونگی ارتباط با سایر سازمان ها ایجاد می‌کند. اگر این سازمان‌ها نیز استانداردهای ISO/IEC 27000  را رعایت کنند روش‌های ایجاد امنیت و اعتماد بیشتر  شفاف و قابل درک می‌شوند».
ورود به صحنه جهانی
استانداردهای بین‌المللی کیفیت محصول، بهبود خدمات، سازگاری و قابلیت ردیابی را تضمین می‌کنند. استانداردهای ایزو بر اساس یک چرخه مدون اصلاحی تدوین می‌شوند، لذا استانداردها به منظور برآوردن نیازها، اهداف و انتظارات مصرف‌کنندگان همواره به تکامل خود ادامه می دهند.
استانداردسازی، عملاً کوتاه‌ترین راه برای اعتمادسازی است. این امر به مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و شرکا برای اعتماد به یک کسب وکار کمک می‌کند. شرکت‌های خرد، کوچک و متوسطی که خواهان رشد و رقابت هستند به استانداردها نیازمندند. به عبارت دیگر استانداردها با همسان‌سازی به شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط ​​امکان رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ‌تر در بازار بین‌المللی را می‌دهند. بسیاری از مشتریان و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله در زمینه‌هایی مانند ایمنی محیط و محل کار، فقط با کسب وکارهای همگام با استانداردها همکاری می‌کنند. کسب‌وکارها همچنین می‌توانند با مشارکت در فرآیند استانداردسازی، نقش فعالی در شکل‌دهی آینده صنعت خود ایفا کنند.
آیا استانداردهای ایزو برای کسب و کار من مناسب هستند؟
مبرهن است که همه استانداردها مربوط به شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط ​​ نیستند و کسب و کارهای کوچکتر باید به دقت بررسی کنند که کدام استاندارد برایشان سودمندتر است. این کسب و‌کارها ممکن است استانداردهای اندکی مرتبط با کار خود پیدا کنند.
کار با استانداردها همچنین مستلزم تخصیص زمان، پرسنل متخصص و تامین هزینه‌ها می‌باشد. طبق گزارش پنل استانداردسازی آلمان(DNP)، شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط ​​معمولاً دارای محدودیت‌های مالی هستند که مانع از ایفای نقش فعال‌تر این شرکت‌ها در تدوین استانداردها می‌شود. مدیران کسب وکارهای کوچک عمدتاً درگیر کارهای روزمره هستند و نمیتوان از آن‌ها تعهد به مشارکت در فرایندهای طولانی با بازدهی بلندمدت را انتظار داشت. این مسئله در کشورهای آمریکای لاتین، آسیا، آفریقا واقیانوسیه که کسب کارها با محدودیت بیشتری مانند سرمایه محدود مواجه هستند، جزملاحظات بسیارمهم است.
کسب وکارهای خرد، کوچک و متوسط و استانداردها
مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی برای یک شرکت‌ خرد، کوچک و متوسط تصمیم کوچکی نیست. اینکه کدام استاندارد- در صورت وجود - برای یک شرکت مناسب است، به آن شرکت بستگی دارد. با این حال، استفاده و مشارکت در تدوین استانداردها می تواند در بلندمدت، کسب و کارهای کوچک را در موقعیت بهتری برای رقابت در بازار جهانی قرار دهد. راهنمایی‌هایی در مورد مسائل مربوط به شرکت‌‌های خرد، کوچک و متوسط در ISO/IEC Guide17 گنجانده شده است که پیشنهاد می‌شود کارشناسان استاندارد از آن استفاده کنند.
ایزو مجموعه بزرگ و متنوعی از استانداردها را منتشر می‌کند که بسیاری از آنها مربوط به سازمان‌های کوچکتر می‌باشد. برای مثال،ISO 45001  (استاندارد بهداشت و ایمنی شغلی) و ISO 26000 (استاندارد کسب و کارهای مربوط به مسئولیت اجتماعی) از جمله استانداردهای ایزو بوده که برای اکثر شرکت‌‌های خرد، کوچک و متوسط و همچنین کسب و کارهای بزرگ قابل اجرا هستند.

منبع: سایت ایزو
مترجم: علی رضائی، دفتر تخصصی امور بین‌الملل
نسخه قابل چاپ