social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

دوشنبه1401/5/10

14:39:1

236

تلاش سازمان ملی استاندارد ایران برای کاهش موانع فنی تجارت پسته موثر واقع شد

پنجاه و سومین اجلاسیه بین المللی کمیته کدکس باقیمانده آفت کش ها (CCPR) به میزبانی کشور چین و با حضور بیش از 400 شرکت کننده به صورت مجازی برگزار شد. 
در این اجلاس نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهادکشاورزی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران حضور فعال داشتند.
به گزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، در این اجلاسیه مباحث مختلفی از جمله مرز بیشینه مانده آفت کش ها در محصولات مختلف کشاورزی، طبقه بندی محصولات کشاورزی برای تعیین MRL، بررسی گزارش های اجلاسیه عادی و فوق العاده JMPR در سال 2021 و نتایج کارگروه های الکترونیکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
براساس این گزارش، تصویب استاندارد بیشینه حد مجاز برای حشره کش استامی پراید در پسته با محوریت کشور ایران و ارتقاء آن از مرحله 5 به مرحله 8 از مراحل تدوین استانداردهای کدکس و ارسال به CAC به منظور تصویب نهایی از مهمترین دستاوردهای این جلسه بود. یادآور می شود، ارتقاء این پروژه که دومین آفت کش پرمصرف در پسته بوده، گام بزرگی در حذف موانع تجاری برای صادرات پسته به عنوان یک کالای غیر نفتی استراتژیک می باشد.
همچنین نمایندگان ایران درخصوص پیشنهاد ابطال راهنمای CXG56 (کاربرد طیف سنجی جرمی در شناسایی، اندازه گیری و تایید باقیمانده آفت کش ها) به دلیل قدیمی بودن و نبود تکنیک های مدرن نظیر اسپکترومتری جرمی متوالی و کفایت راهنمای CXS90 برای معیارهای اجرای یک روش آزمون باقیمانده آفت کش ها به عنوان رئیس کارگروه الکترونیکی مربوطه مشارکت موثر داشتند.
 در ادامه گزارش فنی تهیه شده در کارگروه الکترونیکی در زمینه خلوص و پایداری مواد مرجع گواهی شده (CRMs) چند گروهی آفت کش ها و استانداردهای مخلوط آفت کش ها در طی ذخیره سازی طولانی، به ریاست هند و نائب رئیسی ایران و آرژانتین در اجلاسیه مطرح شد و مقرر شد،  بررسی پیش نویس در کارگروه مذکور ادامه یابد.
نسخه قابل چاپ