social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

چهارشنبه1401/5/12

16:30:0

830

استانداردسازی خدمات بهزیستی فراگیر می شود 

به منظور تضمین کیفیت و استاندارد سازی فرآیندهای خدمات بهزیستی، نشست مشترکی بین سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان بهزیستی برگزار شد.
دکتر احسان ساده ، معاون ارزیابی کیفیت در این نشست با اشاره به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد گفت: به منظور تسریع در فرایند استاندارد سازی ، همه دستگاه‌های اجرایی موظفند مقررات فنی حوزه مربوطه را با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی تدوین، اجرا و نظارت کنند و نظارت استصوابی بر کلیه فرآیندهای استانداردسازی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران است.
دکتر ساده، توجه به حوزه خدمات به ویژه خدمات ارائه شده در سازمان بهزیستی را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت این خدمات از طریق استاندارد سازی آنها جزو برنامه‌های امسال در سازمان ملی استاندارد ایران است.
 وی با بیان اینکه برخی از خدمات ارائه شده در سازمان بهزیستی کشور دارای استاندارد ملی هستند گفت:  در صورتی که این استانداردها نیاز به بازنگری داشته این امکان برای پیاده سازی هرچه بهتر و اثربخش استانداردها از سوی سازمان ملی استاندارد ایران وجود دارد.
معاون ارزیابی کیفیت با اشاره به خدماتی که استاندارد ملی ندارد یادآور شد : با همکاری کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران و با محوریت سازمان بهزیستی کشور استانداردها به سرعت و بر اساس سه شاخص کاربردی، روزآمد بودن و بومی بودن تدوین می شود .
دکتر ساده با اشاره به بند ۲۰ از ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اظهارداشت :  جایزه ملی کیفیت ایران بستری برای ارج نهادن به تلاش دستگاه‌های اجرایی در راستای ارتقای کیفیت خدمات است.
معاون سازمان ملی استاندارد ایران در همین رابطه افزود: سازمان بهزیستی کشور می تواند با راه اندازی و پیاده سازی جایزه ملی کیفیت دستگاهی نسبت به ارتقای کیفیت و ایجاد رقابت بین مجموعه های تابعه خویش با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران اقدام نماید.

 * تدوین 33 استاندارد ملی در حوزه بهزیستی
 دکتر پرویز درویش، معاون تدوین و ترویج استاندارد در این جلسه با اشاره به تدوین ۳۳ استاندارد ملی در حوزه معلولان ، سالمندان و مهدکودک ها گفت:  استاندارد ساخت و نصب آسانسور های ویژه و شیب دار، سازمان فراگیر جوامع سالخورده و جوامع دارای زوال عقلی در دست تدوین است.
  وی با اشاره به  تدوین استاندارد مراکز اعتیاد نیز توصیه کرد:  با توجه به ارتباط موضوع آن با سازمان بهزیستی کشور انتظار می رود سازمان بهزیستی کشور تدوین استاندارد مراکز ترک اعتیاد را بر عهده گیرد. 

* ارتقای کیفیت خدمات جزو رویکرد اصلی سازمان بهزیستی است
دکتر حمیدرضا الوند، معاون سازمان بهزیستی کشور در این جلسه نیز با استقبال از رویکرد تحولی سازمان ملی استاندارد ایران آمادگی سازمان  بهزیستی را برای بازنگری و تدوین استانداردهای مورد نیاز اعلام کرد .
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت خدمات مطلوب جزو رویکرد اصلی سازمان بهزیستی می باشد گفت: خدمات ارائه شده در مراکز بهزیستی  از سطح کیفیت مناسبی برخوردار نیست و در همین راستا لازم است سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به بازنگری و تدوین استانداردها اقدام نماید.
معاون سازمان بهزیستی در رابطه با ۳۱ شیرخوارگاه در کشور گفت: همکاری سازمان ملی استاندارد ایران برای توسعه و ارتقای کیفیت شیرخوارگاه های کشور را مغتنم می دانیم. 
 وی در پایان ابراز امیدواری کرد و افزود با پشتوانه قانونی در دو سازمان می توانیم در جهت خدمت رسانی به جامعه هدف اقدام شایسته و مطلوبی را داشته باشیم.

در این جلسه که در سازمان ملی استاندارد ایران و با حضور جمعی از مسئولان، مدیران و کارشناسان برگزار شد، مقرر شد،  سازمان بهزیستی کشور اولویت های استاندارد سازی در حوزه های مختلف و مرتبط با وظایف آن سازمان را احصا و در جلسه آتی به سازمان ملی استاندارد ایران برای برنامه‌ریزی‌های آینده اعلام نماید و به منظور تدوین مقررات فنی و استانداردهای مربوطه و اجرای آنها و تایید صلاحیت نهادهای ارزیابی مقرر شد نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی با حضور کارشناسان و متخصصان دو دستگاه همکاری لازم به عمل آید.
همچنین سازمان بهزیستی به منظور ارزیابی و رتبه‌بندی مجموعه های تابعه خود نسبت به راه اندازی جایزه کیفیت دستگاهی اقدام لازم را انجام دهد.

تصاویر

نسخه قابل چاپ