social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

اخبار سازمان

بيشتر

سه‌شنبه1401/5/18

10:46:4

790

اخبار بین الملل؛

فراهم شدن امکان اعلام نظر اعضا در سامانه تدوین استاندارد آنلاین OSD

نسخه روزآمد سامانه تدوین استانداردهای آنلاین (OSD) راه اندازی شده است. این نسخه جدید، کمیته‌های ملی IEC را قادر می‌سازد تا از این سامانه برای جمع‌آوری، تلفیق و ارسال نظرات خود درمورد پیش‌نویس استانداردها استفاده کنند. این نسخه جدید رابط کاربری را نیز بهبود می‌بخشد.
آنیا بیلفلد، تحلیلگر کسب و کار IEC، که برنامه OSD را مدیریت می‌کند، خاطرنشان می‌سازد: «مشتاقیم که بتوانیم کمیته‌های ملی IEC را به سامانه تدوین استاندارد آنلاین بیاوریم. راه اندازی امکان اعلام نظر اعضا، ما را یک گام به فرآیند کاملا دیجیتال تدوین استانداردها و بهره‌مندی از یک محیط آنلاین و مشارکتی، نزدیک‌تر می‌کند.
دو طرح آزمایشی
ویژگی‌های اظهار نظر اعضا در سامانه OSD برای دو طرح آزمایشی که در مرحله پیش‌نویس کمیته برای اظهارنظر (CD) هستند یا به زودی قرار خواهند گرفت، موجود است:
        IEC 60512-28-100 ED3   تهیه شده توسط IEC SC 48B
        IEC TS 62600-200 ED2   تهیه شده توسط IEC TC 114
هر دو پروژه با استفاده از سامانه تدوین استاندارد آنلاین OSD تدوین شده‌اند.
مزایای اظهار نظر آنلاین اعضا
اظهار نظر آنلاین اعضا در OSD فرآیند جمع آوری و ارائه بازخورد طی مراحل اظهار نظر تدوین استانداردها را برای اعضای IEC تسهیل می‌کند. هدف آن بهبود کار مشارکتی، ایجاد اجماع و همچنین افزایش کارایی است.
از آنجا که فرآیند اظهار نظر اعضا به صورت آنلاین انجام می‌شود، کمیته‌های ملی دیگر نیازی به مدیریت اسناد گوناگون یا تکمیل فرم‌های جداگانه ندارند. آنها از محیطی امن بهره‌مند می‌شوند که به کارشناسان اجازه می‌دهد نظرات خود را در زمینه پیش نویس استاندارد مستقیما بیان کنند. ابزارهای جدیدی مانند دسته‌بندی نظرات، فیلتر و برچسب گذاری نیز در دسترس هستند.
به گفته سی یون پارک الدرویش، مالک کسب و کار IEC NC، «با امکان اظهار نظر در سامانه OSD، اعضا می‌توانند روند جمع آوری نظرات کارشناسان را تسهیل کرده و جایگاه ملی خود را در تدوین پیش نویس استانداردها ارتقا دهند.»
فرآیند اظهار نظر اعضا در OSD
دبیرخانه IEC پس از باز شدن امکان رای‌گیری، لینک سند CD را منتشر می‌کند.
مسئول کمیته ملی (NCA) وظیفه تامین دسترسی و مجوز برای کارشناسان کمیته ملی متناظر را بر عهده دارد. این کارشناسان کمیته ملی متناظر، به نمایندگی از ذینفعان در سطح ملی، برای ارائه نظرات دعوت می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از اطلاعات کاربری خود در IEC یا از طریق یک شیوه تایید هویت بیرونی به سامانه دسترسی یابند.
مسئول کمیته ملی، نظرات دریافتی از کارشناسان ملی را تلفیق و حل و فصل می‌کند. این نظرات به عنوان موضع ملی به دبیرخانه IEC ارائه می‌شود. بسته به سازماندهی داخلیIEC NC ، این نقش ممکن است توسط دبیر کمیته ملی متناظر اداره شود.
بهبود رابط کاربری
علاوه بر راه اندازی اعلام نظر اعضا در سامانه تدوین استاندارد آنلاین، بهبودهایی در رابط کاربری (UI) ایجاد شده است که عبارتند از:
  • منوی پیمایش اکنون در سمت چپ پیش‌نویس قرار دارد.
  • پایش تغییرات، نظرات و پیشنهادات و گزینه‌های بررسی کیفیت در یک نوار ابزار بازشو و تاشو، موجود هستند
  • بخش بررسی نظرات جدید که برای رهبران پروژه قابل دستیابی است
  • پیشخوان مدیریت نظرات از طریق کلید واقع بر روی نوار منوی بالایی در دسترس است.
  • ویجت جدید در پیشخوان مدیریت نظرات برای نمایش تعداد نظرات در هر کشور (فقط در مرحله کمیته قابل مشاهده است)
قابلیت‌های پیشرفته ثبت و بررسی نظرات نیز برای تدوین کنندگان استانداردهای IEC فراهم شده است.
درباره سامانه OSD
سامانه تدوین استانداردهای آنلاین (OSD)، طرح مشترک IEC و ISO است که ابزارهای دیجیتال جدیدی را برای ساده کردن فرآیند تهیه پیش‌نویس و ویرایش استانداردهای بین‌المللی برای تدوین کنندگان استاندارد فراهم می‌کند. این سامانه کارایی و همکاری را در طول فرآیند، از آماده‌سازی تا انتشار نهایی استاندارد، بهبود می‌بخشد.
منبع: وبسایت IEC
مترجم: آزاده علائی طالقانی، دفتر تخصصی امور بین الملل
نسخه قابل چاپ