social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

شنبه1401/4/11

07:59:1

1334

اجرای قانون در حوزه استاندارد، کلید توسعه، رشد و ارتقای همه جانبه اقتصادی است

دکتر مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در برنامه صف اول به صورت زنده با مردم گفت و گو کرد.

معاون رییس جمهور در ابتدای این گفت و گو ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که روز ازدواج نامگذاری شده است، تبریک ویژه ای را برای بزرگمردان عرصه تولید در روز صنعت و معدن داشت و این هفته را فرصت خوبی دانست تا از طلایه داران عرصه تولید تقدیر و تجلیل شود.

🔸افزایش خودروهای مردودی
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درابتدا با اشاره به عملکرد این سازمان در مقابل خودروهای بی کیفیت گفت: عمل به وعده ها، صدقی است که دولت مردمی سیزدهم در دستور کار خود قرار داده است.
دکتر اسلام پناه با اشاره به دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: طبق قولی که به ملت شریف ایران دادیم و با استناد به فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور در موضوع خودرو وارد شدیم و براساس شروط ۱۵ گانه ای که خودروسازان به آن متعهد شدند، خودروهای تیبا ۱ و ۲ و سمند به دلیل مشکلات فنی و عیوب پرتکرار مجوز شماره گذاری را اخذ نکردند.
دبیر شورای عالی استاندارد با بیان اینکه فرایند خروج خودروهای بی کیفیت در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد گفت: خودروهایی که نتوانند استانداردهای ملی واجباری  را پاس کنند از مسیر تولید و عرضه خارج خواهند شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه شرکت های بازرسی نهاد همکار استاندارد با دقت بالایی فرایند بازرسی را انجام می دهند اظهارداشت: تصمیمات در این سازمان به صورت آنی نبوده بلکه فرایندی دقیق برنامه ریزی و محاسبه شده را طی می کند.
دکتر اسلام پناه با اشاره به تذکرات لازم به خودروسازان افزود: سازمان ملی استاندارد ایران به وکالت از مردم، موضوع کیفیت خودرو را دنبال می کند بطوریکه احتمال دارد در تابستان امسال، خودروهای دیگری نیز به فهرست خودروهای مردودی نامبرده اضافه شود.

معاون رییس جمهور در ارتباط با ورود این سازمان به مسأله کم فروشی همزمان با آغاز طرح اصلاح یارانه‌های مردمی گفت: مطالعه و پژوهش با نمونه برداری از ۳۶۵ برند محصول در ۱۹ استان کشور انجام شده است.

🔸بیش از ۴۰ درصد کم فروشی
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بررسی‌های تصادفی مرکز اندازه شناسی و اوزان این سازمان حاکی از  ۴۱.۳۵ درصد کم فروشی در  ۳۶۵ گروه کالا در تنوع و دامنه وسیعی از کالا از میلگرد تا بتن آماده و همچنین مواد غذایی بوده است.
دکتر اسلام پناه با تاکید بر اینکه کم فروشی موجب سلب اعتماد جامعه شده است، تصریح‌کرد: در این زمینه نقض قانون، تبصره و ماده نداریم، بلکه نقص عمل و اقدام داریم.
سازمان ملی استاندارد ایران عمل به قانون برای تحصیل رضایت مردم را الزامی دانست و گفت: پیوسته این نظارت‌ها ادامه دارد و در وهله اول تذکر و سپس با در اختیار داشتن قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد با متجاوزان به حقوق مردم برخورد خواهیم کرد.

🔸خدمات مطلوب در شأن مردم
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به اینکه چرا امروزه شاهد برخورد های متفاوت در برابر خدمات مختلف هستیم توضیح داد: برای سازمان ملی استاندارد ایران خدمات مطلوب در شأن مردم اولویت است بطوریکه در ایام نوروز ابتدا به ترمینال اتوبوس رفتم و سپس به فرودگاه مهرآباد.
دبیر شورای عالی استاندارد تصریح کرد:علاوه بر استاندارد سازی خدمات مسافری، استاندارد سازی خدمات مدارس از سطح ابتدایی، وزارت ورزش و جوانان در زمینه اماکن ورزشی گردشگری بخش هایی از وزارت نیرو در دستور کار قرار دارد که اجرای موفق آن نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.
معاون رئیس جمهور برای اعتباربخشی به نشان ملی استاندارد، از رسانه‌ها خواست تا پیوسته استاندارد را مطالبه کنند چرا که استاندارد رابطه معناداری با حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... دارد.

🔸 سازمان استاندارد ، سازمان مردمی است
دکتر اسلام پناه، با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه خدمات طبق قانون عمل خواهد کرد، به حادثه متروپل اشاره کرد و گفت:  لازم است از برخی اتفاقات عبرت بگیریم چرا که جان، مال، ایمنی و سلامت مردم به دستگاه‌های نظارتی بطور امانت سپرده شده است.
دکتر اسلام پناه، اجرای قانون در حوزه استاندارد را کلید توسعه، رشد و ارتقای همه جانبه اقتصادی دانست و گفت: جنس استاندارد، از نوع مردمی است و این سازمان مردم را به عنوان سرمایه اجتماعی درکنار خود دارد تا بتواند خدمات خوبی را برای این سرمایه های ارزشمند ارایه دهد.

🔸ملاک رعایت استاندارد است
دکتر اسلام پناه درمورد آسانسورهای ایستگاه مترو گفت: یکی از دلایل عدم امکان صدور تاییدیه برای برخی آسانسورهای ایستگاههای مترو تهران را برآورده نشدن یا عدم حصول اطمینان از این الزام استاندارد اجباری دانست.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران به جلسه آتی اداره کل استاندارد استان تهران با مدیرعامل مترو اشاره کرد و افزود: لازم است تامین شرایط و اصلاحات لازم فنی صورت پذیرد و بدیهی است تا زمان صدور تاییدیه استاندارد بهره برداری از آسانسورهای ایستگاه های مذکور نیز مجاز نمی باشد. چراکه سلامت وایمنی پیش شرط است.
دبیر شورای عالی استاندارد گفت: ما در جهت حفظ سلامت و ایمنی مردم قرار داریم و نباید در این مسیر آسیبی به مردم وارد شود بلکه دستگاه های مجری باید با همدلی و ارائه راهکارهای مطلوب بتوانند طبق قانون عمل کرده و موجبات استفاده از خدمات مطلوب را فراهم سازند.

🔸ایجاد فرصت‌ برای جوانان نخبه کشور
دکتر اسلام پناه با اشاره به ورود سازمان ملی استاندارد ایران به حوزه؛ های تک افزود: خوشبختانه بستر خوبی در این سازمان در زمینه استاندارد سازی محصولات دانش‌بنیان ایجاد شده است.
معاون رییس جمهور با تاکید بر ایجاد فرصت‌ برای جوانان نخبه کشور گفت: پژوهشگاه استاندارد با چهار پژوهشکده وگروه های پژوهشی آمادگی همکاری با مراکز پژوهشی ؛دانشگاه ها و پارکهای علم و فناوری را دارند.
دکتر اسلام پناه در رابطه با بحث آلودگی هوا گفت: در این زمینه هیچ خلا استانداردی نداریم بلکه دستگاه های متولی باید در پیاده سازی قوانین بطور جدی تر وبا اولویت وارد عمل شوند.

🔸 کسب رتبه نخست در شفافیت
 رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به شفافیت در این دستگاه گفت: طبق گزارش منتشر شده از کارنامه ارزیابی دولت الکترونیک، «سازمان ملی استانداردایران» رتبه نخست برترین های شفافیت را کسب کرد.
دکتر اسلام پناه همچنین افزود:در مجموع شاخص‌های دوره نهم ارزیابی دولت الکترونیکی، سازمان ملی استاندارد ایران، به‌عنوان چهارمین دستگاه اجرایی برتر در سطح ملی را کسب کرد که تلاش می کنم در گام بعدی در جایگاه نخست قرار گیریم.

🔸 امضای طلایی نداریم

دکتر اسلام پناه در برنامه صف اول اعلام کرد: از زمان حضورم در این سازمان به منظور مبارزه با تعارض منافع، امضای طلایی را در هم شکسته ایم و آمدیم که نظام سالم، شفاف و مترقی را حاکم کنیم و در این خصوص اگر موردی باشد که از رصد ما دور باشد نسبت با آن پاسخگو خواهیم بود .
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه دسترسی مردم به سازمان ملی استاندارد ایران کار سختی نیست اظهار داشت: همه هموطنان در سراسر کشور می توانند با مراجعه به مراکز، ارسال پیامک به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ و یا از طریق ایمیل یا مراجعه به پنجره واحد خدمات با سازمان خودشان ارتباط برقرار کنند.

🔸سازمانی در تراز مردم
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در ارتباط با برنامه های تبیین شده این سازمان گفت: برگزاری، مراسم روز جهانی استاندارد، جایزه بین المللی کیفیت جهان اسلام و تقویت نظارت در حوزه کالا و خدمات،  تدوین استاندارد خدمات وصنایع نوظهور، تقویت طرح طاها، تقویت ارتباطات بین الملل برای تسهیل تجارت و بسیاری دیگر را در برنامه داریم.
دبیر شورای عالی استاندارد اجرای مصوبات شورای عالی استاندارد را از مهمترین برنامه‌های این سازمان برشمرد و افزود: در صدد هستیم سازمان استانداردی در تراز مردم ایران عزیز داشته باشیم.

برای مشاهده فیلم مصاحبه کلیک کنید.
نسخه قابل چاپ