social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

ریاست سازمان

بيشتر

دوشنبه1401/3/23

15:13:5

2230

دکتر اسلام پناه:

کم فروشی مصداق جنگ با خداست/ شناسایی 41.25 درصد کم فروشی در میانگین نمونه برداری بسته ها در 365 گروه کالای معتبر 

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست مشترک با روسای سازمان های حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی گفت: در بررسی‌ و نمونه برداری مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس های این سازمان ،  در 41.25 درصد چک رندوم واحدهای بزرگ موجود در بازار کم فروشی مشاهده شده است.
دکتر مهدی اسلام‌پناه امروز در نشست مشترک پایش کم‌فروشی‌ها با روسای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی اظهارداشت: این نمونه برداری از 365 برند محصول در 19 استان  کشور انجام شده است.
وی گفت: مصادیق این کم فروشی ها در کالاهایی همچون چیپس و پفک و مواد شوینده  تا  بعضا جایگاه های بنزین، سی ان جی وبعضی  کارخانجات  نیز قابل مشاهده است.
دبیر شورای عالی استاندارد اعلام کرد: کم فروشی کالاها به گونه های متنوع کالاها نیز رسیده است.
دکتر اسلام پناه با تاکید بر اینکه کم فروشی موجب سلب اعتماد آحاد جامعه شده است، تصریح‌کرد: در این زمینه نقض قانون، تبصره و ماده نداریم، بلکه نقص عمل و اقدام داریم.
وی یادآور شد: پس از تصمیم شجاعانه دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی و اصلاح یارانه ها، شاهد بیشتر شدن میزان کم فروشی ها در سطح عرضه هستیم و امروز به یکی از مطالبات اصلی جامعه تبدیل شده است.
معاون رییس‌جمهور این اقدام را ناظر بر تقویت تولید، مانع زدایی از تولید و تغییر به نفع ملت دانست
دکتر اسلام پناه در جمع روسای سازمان‌های حاضر در جلسه گفت: اعتقاد ما برای این اقدام هماهنگ، منسجم و پراهمیت است که باید به صورت سراسری و خادمانه پیش رویم تا به نتیجه مطلوب که رضایت خدا و مطالبه مردم است دست یابیم.  
این  نشست به منظور هماهنگی، هم افزایی و تعاملات سازمان برای مقابله و کنترل و پایش کم فروشی با هدف حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکننده برگزار شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: اعتقاد به نظارت از منشاء و آغاز زنجیره داریم.
دکتر اسلام پناه بیان‌داشت: این تصمیم، تصمیمی است که منجر به عدالت تولیدی و تقویت رویه حمایت از تولیدات داخلی خواهد شد.
وی با اشاره اینکه استان های تهران و البرز حدود 40 درصد سطح عرضه کشور را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان‌کرد: برای اجرایی شدن این مهم استان‌های تهران و البرز در گام نخست به عنوان نمونه و پایلوت انتخاب شده و طرح از این استان‌ها آغاز شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اصلاح قیمتی هفت قلم کالا در مرحله نخست که دولت ما به ازای آنها یارانه داد، پیشنهاد کرد: در مقوله مبارزه با کم‌فروشی از همین هفت قلم کالا آغاز کنیم.
دکتر اسلام پناه، خاطرنشان‌کرد: البته برخورد قهری همواره در آخرین مرحله است ‌و به همین منظور تشکیل کمیته اقدام ویژه را برای تحقق حقوق مصرف‌کنندگان و رونق تولید و رفع موانع تولید در دستور کار داریم که در تلاش است تا توازن پایداری را برای انواع محصول و عدم مردودی آنها در اوزان ایجاد کند.
وی اظهار داشت: در مراحل بعدی نیز از ظرفیت سایر اقدامات بازدارنده که در قانون پیش‌بینی شده، استفاده خواهیم کرد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران بیان‌داشت: محصولات و فرآورده‌های لبنی، شوینده‌ها و غلات و محصولات وابسته در نخستین مرحله در این طرح مورد پایش قرار خواهند گرفت.

برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید.
نسخه قابل چاپ