social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

دوشنبه1403/1/20

14:26:4

627

دکتر اسلام پناه در برنامه صف اول؛

مردم نقش بسزا و مؤلفه تعیین کننده‌ای در موضوعات استاندارد دارند

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، یکشنبه شب میهمان برنامه صف اول در شبکه خبر بود و در این برنامه به بررسی عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران مبتنی بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد کشور پرداخت.
 دکتر مهدی اسلام پناه در ابتدای این برنامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی یک نظام استاندارد صدساله دارد، گفت: نظام استاندارد سازی ایران علیرغم فشارهای بین المللی توانست در دو سال گذشته طی دو مرحله صعود در منطقه جایگاه اول، در آسیا پنجم و در جهان جایگاه بیستم را از آن خود کرده است.
 وی در پاسخ به مهمترین مصوبات در جلسه شورای عالی استاندارد گفت: از اهم این مصوبات، عمل به تکلیف قانون هوای پاک توسط سازمان ملی استاندارد بود. مواردی از جمله کاتالیست، کالیبره بودن جایگاه‌های سوخت در معاینه‌های فنی، استاندارد سازی نفت گاز، نفت کوره، مسائل بر زمین مانده در قانون هوای پاک بود که سال ۹۶ تصویب شد و ما در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مصوبات و تکالیف قانونی هوای پاک صد در صد اجرا شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مصوبات شورای عالی استاندارد در بحث کم فروشی، توضیح داد: به کمک مصوبات طرح خالص فروشی در شورای عالی استاندارد و پیش بسته بندی و بسته بندی توانستیم به مراکز تولید و مراکز عرضه ورود کنیم و در آمار سه ماهه سوم زمستان ۱۴۰۲ کم فروشی به ۱۷ و ۸ دهم درصد کاهش پیدا کرده است.
دکتر اسلام پناه در خصوص کیفی سازی خودروها توضیح داد: اعطای گواهی تایید نوع خودروها، وظیفه سازمان ملی استاندارد است، که سه ساله داده می شد. با توجه به شناختی که از حوزه‌ی صنعت داشتم این را به سه ماه تقلیل پیدا کرد با این کار توانستیم منابع زنجیره را مدیریت کنیم و نظم پذیری را به خود واحد تولیدی بدهیم به مرور به این رسیدیم که تعداد زیادی از این خودرو‌هایی که در این زنجیره‌ها توسط بعضی از تولید کننده‌ها تولید می‌شود، سرشار از عیوب پرتکرارند.
وی با بیان اینکه حق الناس مردم گردن ما است، ادامه داد: خانواده‌ی مردم، سرنشینان این خودرو هستند در ناوگان می‌چرخد، باید یک چارچوبی داشته باشد که ما اطمینان حاصل کنیم که این خودرو حداقل اگر آپشنال نیست، اما حداقل‌ها را دارد. به این جمع بندی رسیدیم که تعدادی از خودرو‌های سواری را از مدار تولید خارج کنیم.
معاون رییس جمهورتاکید کرد: تولیدکننده باید مقررات فنی تولید، مقررات فنی نهاد‌هایی که به تولید نظارت دارند و همچنین استاندارد‌های داخلی پایبند باشد اما متاسفانه ما گرفتار عارضه‌ای هستیم که بنگاههایمان به استاندارد‌های داخلی هم پایبند نیستند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه مسئولیت کیفیت در وهله‌ی اول برعهده تولید کننده است، خاطرنشان کرد: هر تولید کننده‌ای، نسبت به کیفیت مسئولیت دارد و قانون هم این را حکم کرده است. تمام تلاشم در این برهه دفاع از حقوق مردم است و عبور از حق الناس مردم برای ما خط قرمز است.
دکتر اسلام پناه در خصوص تعیین نرخ کیفیت صنایع غذایی از نگاه مردم افزود: شاخص‌هایی که ما در اجرای این طرح تعیین کردم  جزء شاخص‌های برتر دنیا است و از نگاه مردم نرخ کیفیت صنایع غذایی مقبولیت بالای ۷۵ درصد دارد، بعضی از صنایعی که عموما مورد گله مردم است در انتهای جدول قرار گرفته، پس قضاوت قضاوت درستی است، داده‌هایی که به ما رسیده همین است، تحلیل ما روی داده‌ها هم همین را نشان می‌دهد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران به روزآمد شدن استانداردها اشاره کرد و اظهار داشت: استاندارد‌ها شناور است روزآمد می‌شود، رو به جلو است و ارتقاء پیدا می‌کند، ما بعضا با بعضی از این مجموعه‌ها اصرار دارند با استانداردهای 50 سال پیش تولید کنند و در مقابل تغییر مقاومت می کنند که قانع کردن آنها دشوار است اما  تلاش می‌کنیم در این فرآیند حق مصرف کننده ادا بشود هم تولید متوقف نشود.
دبیر شورای عالی استاندارد در خصوص استاندارد پوشاک گفت: از دیگر مصوبات شورای عالی استاندارد، استاندارد پوشاک‌های سلامت محور است و این اقدام با کار پژوهشی و با کار علمی در هسته‌های پژوهشی پژوهشگاه استاندارد سازمان رقم خورد و در گام اول پوشاک را نشانه گذاری و برچسب گذاری داشته باشیم که مصرف کننده ببیند چه چیزی می‌خرد و از چه بابتی پول می‌دهد و آن را با اطمینان خرید کند. این استاندارد برای پیاده سازی به وزارت صمت ابلاغ شد.
دکتر اسلام پناه در ادامه ، استانداردسازی آرد کامل گندم را اقدام ارزشمندی دانست و افزود: در سال ۱۴۰۲ یک راه نرفته‌ای را رفتیم، که مطالبه بود، ذائقه‌ی مصرف کننده رفته بود به سمت شفاف شدن، روشن شدن، مثلا نان هر چه روشن‌تر باشد خوردنی‌تر است در حالی که این از جهات علمی و پزشکی و سلامتی این درست نیست، ما بردیم استاندارد‌ها را به سمت استاندارد ۱۰۳ و استاندارد‌های دیگر را در زنجیره‌ای از مزرعه تا سفره به سمت اصلاح و بهبود تجدید کردیم و این‌ها را اصلاح کردیم و امروز در استاندارد آرد شما استاندارد آرد کامل را دارید. و در گزارش اخیر 5 هزار نانوایی‌ در کشور پوشش آرد کامل را پیدا کردند.
 وی از دیگر مصوبات شورای عالی استاندارد ، استانداردسازی خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژی‌بر اعلام کرد که  آیین نامه آن نوشته و ابلاغ شد. مسئولیت اجرای این استاندارد را وزارت صمت عهده دار است و حسن نظارت را سازمان ملی استاندارد انجام می‌دهد، و اگر انحرافی در این مسیر باشد از آن جلوگیری کنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تمام  تلاش‌مان را نباید بگذاریم در حوزه تولید، باید بتوانیم مصرف را نیز مدیریت کنیم، ادامه داد: در واردات لوازم خانگی پرمصرف پلاس‌ها را به ۲ پلاس و ۳ پلاس ارتقاء دادیم همچنین با کمک وزارت نیرو در بحث کالا‌هایی مثل کولر آبی، موتور‌های کولر آبی را با استاندارد‌های جدید تدوین کردیم تا مصرف و تولید باهم بالانس شوند، تابستانی که پیش رو خواهیم داشت، کولر‌های کم مصرف با موتور‌های جدید استاندارد وارد بازار می‌شود و اثر خود را در حوزه انرژی و مصرف برق خواهد گذاشت.
معاون رییس جمهور درخصوص نشان برتر استاندارد گفت: بعضی بنگاه‌ها دارند در سطح خوبی از تکنولوژی فعالیت دارند به عنوان مثال در یک گروه صنعت خاص، تولید کننده با یک سبد ۵۰۰ گانه با تکنولوژی روز، تولید می کند که این می‌بایست بتواند از نشان برتر استفاده کند تا توانگری خود را و این که توانسته آپشنال رفتار کند را به مشتری اثبات کند، این نشان در سه ماهه سوم سال گذشته با صنعت سلولوزی به طور آزمایشی شروع شد که امسال با توجه به تقاضا فراگیر می شود.  
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه رشد تولید نباید صرفاً متمرکز بر تحریک تقاضای داخلی باشد، توضیح داد: رشد تولید وقتی از آن نام می‌بریم که هر سال مقام معظم رهبری اشاره به رشد تولید و شعار‌های اقتصادی سال دارند، می‌بایستی با کیفی شدن تولیدات و در واقع بزرگ شدن مقیاس تولید کشور در عرصه خارج از مرز یعنی فرامرزی به وقوع بپیوندند که این کار هم موجبات صادرات بیشتر، هم موجبات ارزآوری بیشتر برای کشور می‌شود. اگر ما رشد تولید را صرفاً در این ببینیم که ما تحریک تقاضای داخلی کنیم و مصرف گرایی را در داخل بخواهیم تقویت کنیم، تولید رشد نمی‌کند.
دکتر اسلام پناه با طرح این سئوال که چه تولیدی می‌تواند مقیاس رقابت پذیری داشته باشد؟ توضیح داد: تولیدی که کیفی باشد، هر تولیدی که امکان رقابت پذیری بازارا‌های خارجی را ندارد کما این که محصولاتی که وارد کشور ما می‌شوند به هر ترتیبی حتی از مبادی غیررسمی وقتی در معرض انتخاب قرار می‌گیرند، آن مشتری است که تصمیم می‌گیرد کدام را بخرد. ما در یکی از این گزارشات نرخ کیفیت به این تحلیل رسیدیم که آن جایی که تولیدات داخلی ما از کیفیت خوبی برخوردار است، مردم در انتخاب مشابه خارجی‌اش تولید داخلی را ترجیح می‌دهند. مردم از یک فهم و نگاه عمیقی نسبت به این مسائل برخوردارند، این شعار نیست، این عمل است و ما به این داده‌ها رسیدیم و آن ها تحلیل کردیم .
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تشکیل کمیسیون ماده ۴۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد گفت: این کمیسیون مرکب از یکی از قضات به تشخیص و انتخاب قوه قضائیه، قاضی درون کمیسیون است، نماینده سازمان، مدیران کل، بخش خصوصی، حسب گزارش‌هایی که می‌رسد، اینها با خاطیان که جرمی اتفاق افتادند برابر قانون، برخورد می‌شود. تلاش خوبی بوده، تلاش ما این است که بازدارندگی ایجاد کنیم، ما به دنبال این نیستیم جرم انگاری کنیم، یک حالات تبلیغی و ترویجی باید داشته باشد، استانداردپذیر کردن نباید صرفاً مواجه سخت داشتن باشد.
در سال ۱۴۰۲ در دبیرخانه مرکزی کمیسیون ماده ۴۲ چیزی حدود ۵۰۰ پرونده مربوطه داشتیم، در همه استان‌ها کمیسیون‌های ماده ۴۲ وجود دارد.
دکتر اسلام پناه در ادامه با بیان اینکه در بحث کم‌فروشی، پایش‌ها و کنترل‌ها ادامه دارد اظهار داشت: در این مورد اصناف را پای کار آوردیم که به خود کنترلی روی بیاورند، اصناف با ساز و کار‌هایی که دارند می‌توانند این موضوع را سر و سامان دهند، در واقع بازار خودش را می‌تواند کنترل کند، اما باید رویه‌ها و حکمرانی را به بازار همان حکمرانی باشد که بتواند این خودکنترلی به درستی شکل بگیرد که در واقع برد- برد باشد، نه صنف ضرری کرده باشد و نه مصرف کننده.
وی با اشاره به راه اندازی چندین سامانه در سال ۱۴۰۲ گفت:  یکی از آنها؛ سامانه مردم‌دار بود، سامانه کدگذاری مشتقات نفتی بود، این هم سامانه بسیار مهمی است که کمتر به آن پرداخته شد. سامانه حمل نمونه بود، برای نمونه‌های خاص که بالأخره از یک ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. سامانه درگاه امن پرداخت بود که این سامانه رابطه بین شرکت‌های بازرسی و صاحبین کالا را قطع می‌کند، آن چیزی که بار‌ها و بار‌ها مطالبه بوده، این سامانه راه اندازی شد. سامانه آزمایش برخط مرکز ملی تأیید صلاحیت بود، اینها سامانه‌هایی بود که راه اندازی شده بود، البته برنامه ریزی آن هم برمی‌گشت و این در فاز تشخیص، شناخت و توسعه شکل گرفت.
در ارتباط با سامانه مردم‌دار، ما اصلاً عنوان این سامانه را طوری تنظیم کردیم که سازمان مردم باید در ارتباط با مردم باشد، تقاضا که فوق العاده است، چون گِله‌ها هم زیاد است و مواجهه‌ها و مطالبی که دارند منعکس می‌کنند و ما این سامانه را به سرشماره ۱۵۱۷ بدون پیش، پیش بینی کردیم و به طور پیامکی هم با سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۷، مطالبی که منعکس می‌شود، رسیدگی می‌شود، یعنی شاید یکی از دلایل استقبال خوبی که از این سامانه شده، آن انتظاری که در مواجهه و رسیدگی با سرعت بود به وقوع پیوسته و درخواست‌های زیادی دارد می‌آید به این سامانه، دسته بندی کردیم درخواست‌ها را، فیلدهایش مشخص است.
معاون رییس جمهور در پاسخ به زمان ماندگاری کالا در گمرکات توضیح داد: در سال ۱۴۰۲ برابر آمار رسمی وزارت اقتصاد زمان رسوب را ۵۰ درصد به عنوان دستگاه پاسخ دهنده کاهش دادیم، در ۲۰ درصد بین هفت تا ۱۵ روز متوسط، اما در مجموع در ۸۰ درصد بین سه تا پنج روز در ۲۰ درصد مابقی که از لحاظ وزن و حجم هم خیلی عددی بیشتر از این ۲۰ درصد نیست بین عددی که اشاره شد، در مجموع در سال ۱۴۰۲ نیمی کاهش پیدا کرده، یعنی کمتر از نصف شده برابر آمار‌های رسمی مراکز غیر از خودمان، خودمان اگر باشیم این عدد از لحاظ ما بیشتر کاهش پیدا کرده، چون سامانه‌های ما باهم فرق می‌کند، چون سامانه‌ها یکپارچه نیست.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ارتباط با زمان اجرای برخی استاندارد‌ها که بعضا به عنوان قوانین دست و پا گیر مطرح می شود تصریح کرد: آن چه که به عنوان قانون وضع می‌شود یا وضع شده، به تعویق نمی‌افتد، ما سعی کردیم در اجرای قوانین بازه‌های پیش بینی شده، یعنی شش ماه زمان اعلام قبلی، مقررات مربوطه، مقررات فنی رعایت شود. مقررات، حکمرانی‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی و قانونی منطبق با قانون تقویت و توسعه نص قانون است و خود را مکلف به اجرای آن می‌دانیم با در نظر گرفتن و با پیش بینی پذیری مسائل آتی در بازه زمانی موجود، مسائلی که مرتبط انتظاراتی است که خیلی‌های آن در سؤالات شما و خواسته‌های مردم است را تبدیل کنیم به مقرره قانونی و ابلاغ کنیم. در حوزه‌های مختلف هم همین بوده، ان‌شاءالله زین پس هم همین خواهد بود و همگرایی مثال زدنی است.
دکتر اسلام پناه در پایان این برنامه از همراهی رسانه ها و مردم به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان و ذی نفعان فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد ایران قدردانی کرد و با بیان اینکه کم و کاست ما را مورد بخشش قرار دهند؛ ابراز امیدواری کرد، در این فرصت خدمت تمام تلاش‌مان را برای ادای حقوق عامه بیش از پیش بکار خواهیم گرفت.
برای مشاهده ویدئو برنامه کلیک کنید
نسخه قابل چاپ