social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

آخرین اخبار

چهارشنبه1403/2/19

09:13:3

1072

نخستین سمینار تخصصی استاندارد و بهینه سازی مصرف انرژی برگزار شد

نخستین سمینار تخصصی استاندارد و بهینه سازی مصرف انرژی با محوریت راهکارهای کاهش ناترازی انرژی، استانداردسازی در حوزه انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی باحضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.
دکتر محمدسجاد گازر، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست، با اشاره به میزان مصرف انرژی در جهان گفت: امروزه در دنیا، دستیابی به انتشار کربن صفر و رسیدن به اقتصاد کم کربن برای افق ۲۰۵۰، هدفگذاری شده است.
گازر افزود: کشورهای توسعه یافته، استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش داده  و انرژی‌های تجدید پذیر را برای تولید انرژی پاک جایگزین آن کرده اند.
وی با اشاره به بالا بودن میزان مصرف سرانه انرژی در کشورمان اظهار داشت: شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۱.۸ برابر متوسط دنیا و ۲.۸ برابر کشورهای توسعه یافته است.
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست، به تجهیزات انرژی بر با راندمان پایین در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ میزان ناترازی به صورت متوسط در سه ماهه سرد سال ۲۲۷ میلیون متر مکعب و در سردترین ماه سال ۳۱۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است.
 دکتر گازر با بیان اینکه قوانین، مقررات، ضوابط و دستورالعمل‌های بسیار جامع و کاملی در کشور برای اصلاح الگوی مصرف انرژی تعیین و تصویب شده است، اذعان داشت: در سال ۱۳۸۶ نخستین سری استانداردهای معیار مصرف انرژی برای فرایندهای انرژی بر از جمله سیمان، آجر، آلومینیوم و ... تصویب شده است.
 وی در این همایش به تکالیف سازمان ملی استاندارد ایران در بهینه سازی مصرف انرژی اشاره کرد و اذعان داشت: تایید صلاحیت نهادهای گواهی کننده، به روز رسانی استانداردهای ملی حوزه انرژی، صدور برچسب انرژی، کنترل بازار و عرضه محصولات انرژی و بازرسی فنی معیار مصرف انرژی در فرایند ها و سامانه های انرژی بر از جمله اقدامات صورت گرفته در سازمان ملی استاندارد ایران است.
*** شناسایی ۴۰۰ واحد با مصارف خارج از معیار استاندارد
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست، از تدوین ۹۳ استاندارد تجهیزات انرژی بر و ۳۴ استاندارد تجهیزات برقی خبر داد و گفت: تعداد ۴۳ استاندارد فرایندهای انرژی بر و ۱۵ استاندارد تجهیزات گاز سوز نیز تدوین و به تصویب رسیده است که بخشی از آن استانداردها اجباری می باشد.
 گازر در ادامه از تایید صلاحیت ۱۰۳ آزمایشگاه همکار در حوزه تجهیزات انرژی بر، ۳۷ شرکت بازرسی در حوزه فرایندها و سامانه های انرژی بر و ۶ نهاد گواهی کننده سیستم مدیریت تایید صلاحیت شده براساس استاندارد ۱۷۰۲۱ نیز خبر داد.
 وی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی بازرسی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ماقبل گفت: در بین ۲۷۰۰ واحد تولیدی، از ۱۵۰۰ واحد بازرسی به عمل آمده است که در این بازرسی ها مشخص شد که بیش از ۱.۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مازاد و ۱.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق مازاد مصرف شده است.
*** بازرسی بیش از ۱۰ هزار مرکز عرضه لوازم خانگی انرژی بر
گازر با اشاره به ارزیابی انطباق تجهیزات انرژی برگفت: در ۲۰۰۶ واحد تولیدی ۲۶ فرآورده محصولات انرژی بر تولید می‌شود که تعداد ۱۰۱۲ پروانه معتبر برای آنها صادر شده است.
 مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست،گفت: استاندارد ملی تجهیزات انرژی بر در سال ۱۴۰۱ بازنگری و سه رتبه ارتقا داده شده است بطوریکه از مرداد ماه ۱۴۰۲ رتبه A تا D مجاز می باشد.
***استاندارد ملی برچسب انرژی ساختمان های غیرمسکونی اداری از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ اجباری گردید
گازر درخصوص راهکارهای استاندارد و بهینه سازی مصرف انرژی اعلام کرد: در بخش ساختمان، اجرای استاندارد ملی برچسب انرژی ساختمان های غیرمسکونی اداری از ابتدای امسال اجباری گردید و ساختمان های مشمول پس از طی دوره ۳ ساله ارزیابی از ابتدای سال ۱۴۰۶ مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.
وی، نوسازی تجهیزات مصرفی، به روز رسانی استانداردها، اصلاح رفتار مصرف کننده، ارزیابی انطباق کامل و جامع، بازرسی حین احداث و ساخت فرایندهای انرژی بر را از دیگر راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست، در همین زمینه افزود: توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و تبدیل نیروگاه‌های گازی فعلی به سیکل ترکیبی و استانداردسازی قطعات نیروگاهی، تنوع بخشی به سبد تولید برق و استفاده از انرژی پاک از دیگر راهکارهای عملیاتی در استانداردسازی مصرف انرژی می‌باشد
. در این همایش، پنل‌های تخصصی توسط صاحب‌نظران و متخصصان از شرکت های بازرسی و صنایع انرژی بر برگزار شد و در ادامه حاضران به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود را برای کاهش ناترازی انرژی پرداختند.

برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید
نسخه قابل چاپ