دسترسی سریع

ملی بیشتر

با تدوین استانداردهای بین‌المللی؛ صادرات ادویه ایرانی رونق می گیرد

 در هفتمین اجلاسیه بین المللی تخصصی کمیته کدکس ادویه و گیاهان مورد مصرف در آشپزی CCSCH7 استاندارد هل و زردچوبه با راهبری جمهوری اسلامی ایران ارتقا یافت.
به گزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی، هفتمین اجلاسیه کمیته کدکس “ادویه و گیاهان آشپزی” با حضور نمایندگان کشورهای عضو کمیته، در کشور هند برگزار شد.
در این اجلاسیه، پیش‌نویس استانداردهای هل، زردچوبه، زعفران با مسئولیت ایران و همچنین استانداردهای گروه ادویه با تمرکز بر ادویه‌های به شکل میوه‌های خشک و توت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
از دستاوردهای مهم این اجلاسیه ارتقای استاندارد بین‌المللی زردچوبه و تصویب استاندارد بین‌المللی هل بود که به پیشنهاد و راهبری جمهوری اسلامی ایران نهایی شد.
همچنین تدوین دو استاندارد بین‌المللی جدید برای ادویه"دارچین" و "دانه گشنیز" توسط نائب رئیس جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و مقرر شد کارگروه های الکترونیکی تدوین پروژه های مربوطه با همکاری کشورهای عضو، فعال شود.
در این نشست تخصصی مقررات مربوط به برچسب گذاری استاندارد زعفران و ذکر کشور مبدا یا کشور برداشت کننده، برروی برچسب محصول نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که بی‌شک پس از تصویب نهایی این استاندارد، گام بزرگی در راستای ارتقاء صادرات این محصول به عنوان یک کالای استراتژیک خواهد بود.
در این اجلاسیه آراسته علیمردانی، کارشناس فنی کمیته متناظر به عنوان نماینده کشور از بخش خصوصی، حضور فعال و موثر در دفاع از پیشنهادات کشور و مشارکت برای کسب نقش¬های بین المللی داشت.

سایر تصاویر:
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ