social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

دوشنبه1402/9/6

17:56:1

1003

دکتر اسلام‌پناه:

همکاری سازمان‌های ملی استاندارد ایران و مدیریت بحران کشور از نوع بشر دوستانه است

دکتر مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، پیش از ظهر امروز در نشستی با رییس و معاونان سازمان مدیریت بحران کشور، همکاری دو دستگاه را بشردوستانه و ضروری اعلام کرد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به آسیب های ناشی از وقوع سیل و زلزله و دیگر بحران ها، اظهارداشت: سازمان ملی استاندارد ایران، حفاظت از جان و مال مردم را وظیفه ذاتی خود می‌داند که با تدوین استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آن در راستای وظایف قانونی خود تلاش می کند.
دکتر اسلام‌پناه با بیان اینکه تاکنون ۱۷ استاندارد ملی در حوزه مدیریت بحران تدوین و ۳ استاندارد نیز در دست تدوین است، افزود: اجرای صحیح استانداردها با همکاری سایر دستگاه‌های ذی ربط می تواند آثار ناشی از وقوع حوادث را به حداقل کاهش دهد.
دبیرشورای عالی استاندارد عبارت پیشگیری و مقابله را در مدیریت بحران ، تدوین و ارزیابی انطباق در استاندارد تعبیر کرد و افزود: با تشکیل کمیته مشترک بین دو سازمان و همراهی دستگاه ذی ربط می توان اولویت‌ها را احصا و استاندارد لازم را تدوین یا تجدیدنظر کرد.
دکتر اسلام‌پناه عدم توجه به قوانین استاندارد، به ‌ویژه در ساخت و ساز را منجر به بروز حوادث جبران ناپذیر مانند پلاسکو و متروپل دانست و تغییر الگوی رفتاری در ساخت و سازها را با توجه به زلزله خیز بودن کشور الزامی دانست.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با بیان اینکه مسئولیت کیفیت بر عهده تولیدکنندگان است، یادآور شد: نقش سازمان ملی استاندارد ایران، براساس تکالیف قانونی، تدوین و نظارت بر حسن اجرای استانداردهاست.
دکتر محمدحسن نامی، رییس سازمان بحران کشور در این نشست ، وظیفهٔ آمادگی و پیشگیری از بحران‌ها، مدیریت آن‌ها و ارائه کمک‌های اولیه به آسیب‌دیدگان و ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده را از وظایف این سازمان برشمرد.
وی با اشاره به ۶۴ مخاطره طبیعی و انسان ساز در دنیا، اعلام کرد: ۴۴ مورد از این حوادث در کشورمان رخ داده است.
وی با اشاره به وقوع سیلاب و زلزله به عنوان دو عامل طبیعی با آسیب بالا، گفت: در این دو مورد سیستم پیش نشانگر می تواند با اخطار چند ثانیه افراد را آگاه سازد اما آنچه مهم است واکنش افراد در این مدت محدود بوده که عملا تاثیر چندانی به خصوص برای ساکنان برج ها نخواهد داشت.
دکتر نامی استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را در ساخت و سازها به ویژه در بلندمرتبه سازی، مهم و ضروری برشمرد و گفت: بیشترین آسیب ها از ساخت و سازهای غیراصولی بدون رعایت بافت شهری به ویژه در حریم رودخانه ها است.
رئیس سازمان بحران کشور، استاندارد را از واجبات در کشور دانست و با اشاره به قدرت و جدیت این سازمان در دوره تحولی، خواستار همکاری بیش از پیش سازمان ملی استاندارد ایران با انعقاد تفاهم نامه فی مابین شد.
گفتنی است: سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان مدیریت بحران کشور در سال ۱۳۸۹ نخستین تفاهم نامه همکاری را با اعتبار ۳ سال امضا کردند.
گفتنی است ؛ بعد از وقفه 7ساله تفاهنامه جدیدهمکاری در آینده نزدیک به امضا خواهد رسید.
برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید
نسخه قابل چاپ