social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

يكشنبه1402/9/12

17:09:1

961

قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد؛

قانون حاکم بر نظام استاندارد در جایگاه مدعی‌العموم کیفیت

دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی در روز قانون اساسی (12 آذر 1402) مصادف با سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1358، در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران)  با موضوع «تحول بنیادین اقتصادی مبتنی‌بر اصول قانون اساسی» برگزار شد.
"ماهیت، مبانی و شاخصه‌های تحول بنیادین اقتصادی مبتنی بر قانون اساسی"، " چالش‌های تحقق تحول بنیادین اقتصادی مبتنی بر قانون اساسی"، " الزامات و راهکارهای تحقق تحول بنیادین اقتصادی مبتنی‌بر قانون اساسی " از محورهای این همایش بود.
در جریان برگزاری این همایش، دستگاه‌های اجرایی دستاوردهای حقوقی خود را به معرض دید شرکت‌کنندگان گذاشتند.
سازمان ملی استاندارد ایران نیز که در سخنان رئیس‌جمهور محترم دولت مردمی سیزدهم در یکصد و هفدهمین شورای‌عالی استاندارد " مدعی‌العموم کیفیت و مدافع حق‌الناس" خطاب قرار گرفت، در این نمایشگاه دستاوردهای حقوقی خود را با شعار " استاندارد مردمی، مدافع حقوق عامه" در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار داد.
معرفی سامانه " مردم‌دار"؛ پاسداری از بیت المال، پیگیری بالغ بر 5000 پرونده ، تأسیس کمیسیون ماده 42 برای پرونده‌های تخلف واحدهای تولیدی که اقدام به تولید کالا یا خدمات پایین‌تر از کیفیت استاندارد نمایند، برگزاری دوره‌های آموزشی قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد با هدف ترویج فرهنگ استاندارد، معرفی اهداف 22‌گانه سازمان ملی استاندارد ایران بخش‌هایی از اقدامات این سازمان بود که در نمایشگاه فوق ارائه شد.
لازم به ذکر است؛ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد با 60 ماده و سی و سه تبصره در سطح ملی به‌عنوان قانون حاکم بر نظام استاندارد در جایگاه مدعی‌العموم کیفیت در سال 1396 پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی برای اجرا به این سازمان ابلاغ شد.
یادآور می‌شود؛ نخستین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی نیز دوازدهم آذرماه 1401 با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس برگزار شد و استقبال چشمگیری از آن به‌عمل آمد، به‌گونه‌ای که نزدیك به 1700 نفر در آن شركت کردند. اعضای هیأت علمی دانشكده‌های حقوق، پژوهشگران و صاحب‌نظران حقوقی، وزرا، مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی، فضلای حوزوی، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس، دانشجویان، طلاب حوزه علمیه و سفرا و اعضای هیأت‌های نمایندگی كشورهای خارجی از جمله شرکت‌كنندگان در این رویداد علمی فاخر بودند.

آغاز به‌كار رسمی هیأت پیگیری اجرای قانون اساسی به استناد دستورالعمل نحوه اعمال مسئولیت رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی، رونمایی از سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی، گشایش‌خانه ملی قانون اساسی، رونمایی از تمبر قانون اساسی  و برگزاری جشنواره ایده‌های برتر در حوزه اجرای قانون اساسی از رویدادهای دیگری بودند که در متن یا حاشیه نخستین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی رخ دادند.
برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید
نسخه قابل چاپ