social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد

رویدادهای مهم

بيشتر

يكشنبه1402/11/15

21:58:5

1282

استاندارد سازی دانش بنیان، طراحی، ساخت و تولید قطعات صنعتی

رییس سازمان ملی استاندارد ایران؛ توان، تخصص و تعصب بخش خصوصی برای تولید باکیفیت را ستودنی دانست و گفت: باید با حمایت از تولید کیفی؛ فضایی برای  ورود کالای تقلبی و قاچاق باقی نماند و با هر چیزی که تولید را تضعیف کند، مقابله خواهیم کرد.
دکتر مهدی اسلام پناه در بازدید از گروه صنعتی اتحاد، تولیدکننده بیش از 150 قطعه خودرو که با انتقال تکنولوژی و بیش از 95 درصد عمق خودکفایی در داخل، سالانه 110 میلیون یورو صرفه جویی ارزی را به ثبت رسانده است، گفت: اگر استانداردسازی علم پایه و هم فناورانه شکل گیرد آنگاه اثرات آن در فرآیند تولیدکیفی بروز خواهد کرد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به وجود قطعه سازانی که همواره اساس کار خود را بر پایه تولیدکیفی بنا نهاده اند گفت: بهره وروی صنعت خودرو با استانداردسازی قطعات واجرای الزامات شکل می گیرد چرا که عیوب خودرو با استانداردسازی در زنجیره تامین بهبود و رفته رفته از بین می رود.
دبیر شورای عالی استاندارد با بیان اینکه علیرغم توان بالای قطعه سازی در کشور، خودروهای ساخت داخل همواره مورد انتقاد مصرف کنندگان قراردارد گفت: قطعه سازان به عنوان اصلی ترین همکاران این صنعت باید فرآیند سیستم مدیریت کیفیت را در مجموعه های خود مستقر کنند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اشاره به صادرات قطعات این مجموعه به کشورهای مختلف و ساخت برخی قطعات برای خودروهای روز دنیا افزود: می توان با تمرکز بر مزیت رقابتی و صادراتی در صنعت قطعه سازی، چشم انداز صادرات بیش از 10 میلیارد دلاری را در این صنعت پیش بینی کرد.
وی با بیان اینکه صنعت قطعه سازی در کشور می تواند با برنامه های صادراتی خود جریان صنعتی کشور را هدایت کند، افزود: باید با ایجاد کلونی حرفه ای در این صنعت به ویژه در بخش قطعات یدکی دست های غیر حرفه ای و موج سوار این صنعت را کوتاه کنیم تا صاحبان صنایع بتوانند در شرایط ایده آل، مقیاس اقتصادی خود را با عرضه محصولات باکیفیت گسترش دهند.
دکتر اسلام پناه با بیان اینکه ارتقای کیفیت در تولید باید مستمر باشد؛ گفت: کیفیت حد و مرزی ندارد و برای رسیدن به نقطه مطلوب تولیدکنندگان باید از استانداردهای تعیین شده عبور کنند همانگونه که امروزه در تجهیزات نظامی و دفاعی با بهره گیری از فنون دانش بنیان توانستیم تولیداتی فراتر از تصور؛ در سطح کلاس جهانی داشته باشیم.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه استاندارد خودرو از دو رقمی به سه رقمی افزایش می یابد، گفت: باید به سمت استانداردسازی قطعات پیچیده و نوظهور پیش رویم و برای برداشتن این گام بلند در صنعت خودرو از توان متخصصان صنعت به ویژه صنعت قطعه سازی کشور استفاده خواهیم کرد.
وی وجود آزمایشگاههای آزمون تایید صلاحیت شده براساس استاندارد 17025 را در این مجموعه قطعه سازی نشان از توجه و اهتمام آنان به تقویت و توسعه نظام استانداردساز کشور دانست.
 رییس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر حمایت از تولید کیفی اذعان داشت: در ابتدای امسال، بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی با محوریت رشد تولید کیفی و در جهت توسعه استاندارد کالا و خدمات با رویکردی جهادی، اقتصاد محور، تسهیلگر، فرصت ساز، مولد، دانش بنیان ابلاغ شد تا فرایند تولید و واردات را تسهیل کند.
وی گفت: این بسته که در پورتال سازمان بارگذاری شده، باعث شد بسیاری از مسائل در شرایط تحریمی حل شود، چراکه در آن به استمرار کیفیت و تولید علم پایه و هوشمند سازی شده تاکید شده است.
دکتر اسلام پناه و هیات همراه از بخش های مختلف تولیدی و آزمایشگاهی قطعه سازی اتحاد در تهران بازدید کردند.
برای مشاهده تصاویر این بازدید کلیک کنید
نسخه قابل چاپ