دسترسی سریع

ملی بیشتر

اولین راهنمای بین‌المللی برای پشتیبانی از مدیریت هوش مصنوعی مسئول منتشر شد

16 ژانویه 2024  به دنبال 61 درصد تقاضا برای دستورالعملهای جهانی، اولین سیستم مدیریت هوش مصنوعی در نوع خود، که برای استفاده ایمن، مطمئن و مسئولانه از هوش مصنوعی (AI) در سراسر جامعه طراحی شده است، توسط BSI (موسسه استاندارد بریتانیا) راه اندازی شد.
استاندارد بین‌المللی (BS ISO/IEC 42001) برای کمک به سازمان‌ها در استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی، رسیدگی به ملاحظاتی مانند تصمیم‌گیری خودکار غیر شفاف، استفاده از یادگیری ماشین برای طراحی سیستم به‌جای منطق کدگذاری شده توسط انسان و یادگیری مستمر در نظر گرفته شده است.
این راهنما که توسط BSI به عنوان نهاد ملی استاندارد بریتانیا منتشر شده است، نحوه استقرار، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر سیستم مدیریت هوش مصنوعی را با توجه به تدابیر امنیتی تعیین می‌کند. این یک چارچوب پیامد محور است که الزاماتی را برای تسهیل ارزیابی خطر هوش مصنوعی مبتنی بر زمینه، با جزئیات کنترل و پردازش ریسک برای محصولات و خدمات هوش مصنوعی داخلی و خارجی فراهم می‌کند.
هدف آن کمک به سازمان‌ها به منظور معرفی فرهنگ کیفیت محور و نقش مسئولانه در طراحی، توسعه و تدارک محصولات و خدمات مجهز به هوش مصنوعی است که می‌تواند برای جامعه به‌عنوان یک مجموعه مفید باشد. انتشار اولین استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت هوش مصنوعی گام مهمی در توانمندسازی سازمان‌ها برای مدیریت مسئولانه این فناوری است که به نوبه خود فرصتی برای مهار هوش مصنوعی و تسریع پیشرفت به سوی آینده‌ای بهتر و جهانی پایدار فراهم می‌کند.

نظرسنجی اخیر BSI از 10000 فرد بزرگسال از 9 کشور درباره اعتماد به هوش مصنوعی نشان داد که سه پنجم افراد در سطح جهان و به همین نسبت در بریتانیا (62 درصد) خواستار دستورالعمل‌های بین‌المللی برای امکان استفاده ایمن از هوش مصنوعی هستند. در حال حاضر تقریباً 38 درصد مردم در سراسر دنیا هر روز در محل کار از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
در بریتانیا، به‌رغم نبود یک چارچوب قانونی مشخص، فناوری‌های هوش مصنوعی به ‌صورت گسترده توسط سازمان‌ها استفاده می‌شوند. در شرایطی که دولت‌ها به چگونگی قاعده‌مندسازی موثر می‌پردازند، مردم در همه جا خواستار دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های حفاظتی هستند. در این فضای پرشتاب، BSI انتشار تازه‌ترین استاندارد مدیریت بین‌المللی در صنعت را برای استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی اعلام کرد، که هدف آن کمک به شرکت‌ها برای نهادینه کردن کاربرد ایمن و مسئولانه هوش مصنوعی در محصولات و خدمات است.
تشخیص‌های پزشکی، خودروهای خودران و دستیارهای دیجیتال تنها چند نمونه از مواردی هستند که پیش از این از هوش مصنوعی بهره می‌بردند. صنعت  و مصرف کنندگان باید مطمئن شوند که در رقابت برای توسعه این فناوری‌های جدید، تبعیض، نقاط کور ایمنی یا از دست دادن حریم خصوصی، جایگاهی ندارند.
هدف از این دستورالعمل‌ها در استاندارد جدید هوش مصنوعی برای پیشگامان کسب‌وکار، ایجاد تعادل بین نوآوری و بهترین عملکرد با تاکید بر خطرات کلیدی، مسئولیت‌پذیری‌ها و تدابیر امنیتی است.


منبع: موسسه استاندارد بریتانیا- BSI
ترجمه: آزاده علائی طالقانی- دفتر تخصصی امور بین الملل

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ